Groep die voor economische opleving na corona moet zorgen wil de bedrijfswagen volledig afschaffen

AFP
Eens om de zoveel tijd komt er een of andere groep met een aanval op de bedrijfswagen. De volgende is volgens nichewebsite FLEET.be van de hand van Sophia. Neen, dat is geen persoon, maar een plan van het RMG, de zogenaamde Resilience Management Group, die de heropleving van de Belgische economie na de coronacrisis moet ondersteunen.

En dat RMG heeft het dus niet voor de bedrijfswagen. De groep die verantwoordelijk is voor de fiscaliteit stelt immers voor om directe en indirecte subsidies aan de winningsindustrie af te schaffen ten gunste van duurzamere alternatieven. En daar hoort onder andere de bedrijfswagen bij. “Het emblematische voorbeeld hiervan is de bedrijfsauto, oftewel de salarisauto, die de marginale kosten van autoritten tot nul reduceert. Daarmee verdwijnt de gebruikelijke financiële prikkel om dicht bij het werk te wonen of gebruik te maken van het openbaar vervoer of andere vervoersmiddelen – waaronder carpoolen en fietsen – en de prikkel om gematigd te rijden. Het doel is dit systeem af te schaffen, naar het voorbeeld van de fiscale behandeling van bedrijfsauto’s zoals die elders in Europa bestaat", lezen we in het plan.

Maar het RMG gaat nog een stapje verder. Het preferentiële belastingregime voor zogenaamde professionele brandstof moet ook worden ontmanteld, aldus de organisatie, dat nog een reeks autotaksen in gedachten heeft, taksen die haast elke mogelijke autobezitter zullen treffen: “Het gebruik van de infrastructuur van de autosnelwegen moet betalend worden voor privé-auto’s, en wel op een intelligente manier, net zoals de stedelijke tolheffing die moeten worden ingevoerd. Belastingvoordelen voor old timers moeten worden afgeschaft en het gebruik ervan, dat bijzonder vervuilend is, moet worden ontmoedigd. En ook BIV en rijtaks moeten hervormd worden zodat mensen de wagens kiezen die ecologisch de minste impact hebben.”

Zachte mobiliteit

Ter vervanging van de bedrijfswagen wil het RMG de zogenaamde ‘zachte mobiliteit’ promoten. Het haalt daarvoor enkele gezondheidsargumenten aan: “In het kader van de gezondheidscrisis hebben verschillende Europese steden (waaronder Brussel) besloten om het aandeel van de openbare ruimte dat aan actieve vervoerswijzen (wandelen, fietsen en micromobiliteit) wordt toegewezen, te vergroten en het reizen te vergemakkelijken: ontwikkeling van fietspaden en ontmoetingsplaatsen, aanpassing van de fasering van verkeerslichten, enz. Deze maatregelen, waarvan al lang bekend is dat ze essentieel zijn om de overstap van auto’s naar de minst vervuilende vervoerswijzen mogelijk te maken, niet alleen in de stad maar ook op het platteland, moeten worden geïntensiveerd.”

Photo News

En het RMG vervolgt: “De budgettaire beperkingen waaraan zij onderworpen zijn, hebben jarenlang verhinderd dat de openbare vervoersmaatschappijen (NMBS/Infrabel, De Lijn, MIVB en TEC) hun aanbod voldoende hebben ontwikkeld. Naast een aanzienlijke herfinanciering zou het aanbod gebaat zijn bij een herstructurering volgens het geïntegreerde dienstregelingsmodel (of de verbindingsknooppunten). Daarnaast moeten er IT-instrumenten worden ontwikkeld die een geïntegreerde optimalisering mogelijk maken – openbaar vervoer, gedeelde auto’s/fietsen/scooters – van de verplaatsingen”, lezen we op FLEET.be.

Economische impact

De nichewebsite maakt zich trouwens zorgen over de economische impact die dit zal hebben op de autosector, een sector die jaarlijks 20 miljard euro oplevert voor de staatskas. “De ideeën van de kleine Sophia blijven dromerig en utopisch”, is de niet mis te verstane conclusie die FLEET.be trekt. “Onderzoekers zullen tijd hebben gehad om 10 vaccins te ontwikkelen tegen Covid-19, 20 en zelfs 21 voordat een kwart van deze maatregelen het daglicht zal zien.

“Al is het wel verontrustend om te zien dat een honderdtal topwetenschappers en 182 ondernemers bereid zijn om zich vast te ketenen aan de auto’s die op het Autosalon worden tentoongesteld, … al hopen we allemaal dat ze dit inderdaad zullen kunnen doen, aangezien een open Autosalon de economische gezondheid van een hele sector aantoont. Een sector die opnieuw enkele miljarden in de staatskas zal deponeren. Al blijven wij ons afvragen wie uiteindelijk zal profiteren van dit economisch relanceplan tegen een aantal economisch winstgevende sectoren?”, concludeert de journalist in kwestie.




34 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Mario Tersago

    @Ghijs Elvan, even bedenken dat 40% op de baan, salaris en/of bedrijfswagens zijn. Buiten dat de particuliere 60%, hiervoor moet compenseren voor oa. btw-aftrek, fiscaal voordeel op taksen, aankoop, inschrijving, … dat de staat verliest op bedrijfswagens, zorg je er bovendien voor dat de mensen die hiervan kunnen genieten, ook geen inspanning leveren om alternatieve middelen aan te wenden of zelfs overwegen om dichter bij werk te gaan wonen bv.

  • raf peeters

    @Ghijs Elvan ,mooi voor je wagen maar je schijnt niet te begrijpen waar je werk-gever mee bezig is.Hoog pensioen of tussenkomst bij ziekte ,denk je dat dit blijft of niet nog minder wordt?.Voor je werkgever is geen probleem de 22000€ te betalen, maar nu hij dat niet betaald versleept ie miljarden naar belastingparadijzen. Ook al geeft ie geen wagens zal hij de 22000€ ergens recupereren.Je gaat ooit nog langer moeten werken omdat de bijdragen navenant niet meer betaald worden

  • raf peeters

    @Ghijs Elvan ,geweldig hoe je 't opneemt voor je werkgever,doch hem interesseert niet of jij in 30 jaar nog een pensioen gaat krijgen waar je kan van leven,'t is nu al krap,als zo blijft nog erger worden.Uw auto ga je in 30 jaar niet kunnen opeten maar je vindt het blijkbaar goed dat je werkgever die geen problemen heeft die 22000€ te betalen ondertussen de miljarden naar betere oorden versleept.Je breekt je eigen pensioen en ziekenzorg af maar je begrijpt het blijkbaar niet.

  • Ghijs Elvan

    Iemand met een gemiddeld jaarloon een auto geven ter waarde van €700 per maand, kost werkgever ongeveer €700. Diezelfde werknemer €600 nettoloon bijgeven i. p.v. auto, kost werkgever €1600 per maand of €22000 per jaar. Dit zou onze nu al hoge loonkost nog meer doen toenemen. Multinationals zullen hun activiteiten naar landen met lagere loonkosten verplaatsen. Kleine bedrijven kunnen die extra kosten om het juiste talent te behouden niet aan.

  • raf peeters

    @Jan Rodrigus,dus als men u goed begrijpt kan de loonwagen zo weg(je weet niet nu al niet waar geld moet aan opdoen).Je hebt niet alleen eerlijk,ook gelijk want zijn nu net die categorie die meeste verdiend en als je nu al niet weet waar je 't geld eerst moet aan besteden is het heel zeker aan te raden of de lonen met paar hon-derd euro naar beneden.Zeker is,geen loonwagens,tankkaart gaat er wel minder gereden,nu pakt men de wagen voor alles en ieder weekend naar kust op kosten van is gedaan