Google aan kop in de race om de zelfrijdende auto

Een zelfrijdende auto van Waymo, gebaseerd op de Chrysler Pacifica.
AP Een zelfrijdende auto van Waymo, gebaseerd op de Chrysler Pacifica.
De zelfrijdende auto's van Google maken tot nu toe de minste fouten. Dat blijkt uit een rapport van het California Department of Motor Vehicles. De overheidsdienst vroeg alle bedrijven die zelfrijdende auto’s ontwikkelen naar hun resultaten in 2017.

Bij Waymo, de aparte divisie die Google heeft opgericht voor autonoom rijden, legden de auto’s vorig jaar gemiddeld ruim 9.005 kilometer af zonder dat de menselijke bestuurder in actie hoefde te komen. General Motors staat op de tweede plek, met gemiddeld ruim 1.953 kilometer zonder fouten of storingen.

In totaal legden de autonome auto’s van Waymo vorig jaar 567.364 kilometer af op openbare wegen in de staat Californië. Bij General Motors was dat 205.216 kilometer. Terwijl bij GM in totaal 105 keer moest worden ingegrepen doordat de robotauto een fout maakte of bijvoorbeeld problemen met de software had, was dat bij Waymo slechts 63 keer het geval.

Een ingreep door de menselijke automobilist betekent niet per definitie dat er een ongeval dreigde te gebeuren. Er kan ook sprake zijn geweest van een systeemstoring of bijvoorbeeld slecht weer, waardoor sommige sensoren zoals camera’s niet goed meer werkten. Meestal schakelt zo’n zelfrijdende auto zichzelf meteen uit zodra er iets misgaat. Er zit altijd nog iemand achter het stuur van deze testvoertuigen.

De publicatie van de Amerikaanse overheidsdienst doet vermoeden dat Waymo en General Motors hiermee een voorsprong hebben op hun concurrenten. Nissan staat op de derde plek en Baidu, Nvidia en Mercedes staan aanzienlijk lager op de ranglijst. In het rapport wordt geen melding gemaakt van Ford, Honda, BMW, Volkswagen en Tesla. Die fabrikanten hebben in het afgelopen jaar geen testvoertuigen laten rijden op de openbare wegen in Californië.

REUTERS



5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Yvan Lissens

    Walter Van Criekinge: Vraag eens aan een piloot hoe dikwijls hij moet ingrijpen op een gemiddelde vlucht omdat de automatische piloot verkeerde informatie binnenkrijgt. Een piloot heeft dan nog de luxe om de fout te corrigeren omdat hij, meestal, op kilometers afstand van een ander vliegtuig vliegt. Auto's rijden op enkele meters afstand van elkaar, elke computerfout is onherroepelijk.

  • Walter Van Criekinge

    Aan zij die weer met veel kritiek aan komen draven. Jullie gaan waarschijnlijk nooit met het vliegtuig op vakantie want 90% van de vlucht is autopiloot! En het vliegtuig is het veiligste vervoermiddel.

  • romy verhove

    Wie gaat deze rommel kopen...en ze zullen alles weten van u daar staat deze malafide organisatie bekend voor !

  • Sander Clijsters

    Bij de collega's van Tweakers.net was enkele weken geleden een heel ander verhaal. Maja tegenwoordig kan je niet veel meer vertrouwen op nieuwssite's de ene zegt dit en de andere het tegenovergestelde.

  • Jo Bosman

    Maar ze maken nog altijd fouten en elk foutje kan dodelijk zijn. Die zogenaamde zelf rijdende wagens van nu zijn dus nog niet 100 % betrouwbaar. .