Gelukt: naar de andere kant van de wereld met een elektrische auto

Wiebe Wakker, de man die sinds 2016 in een elektrische auto de wereld rondreist, is aangekomen in Darwin in Australië. Daarmee is de 31-jarige Haarlemmer, naar eigen zeggen, de eerste die de andere kant van de wereld met een elektrische auto heeft bereikt.
Wiebe Wakker Wiebe Wakker, de man die sinds 2016 in een elektrische auto de wereld rondreist, is aangekomen in Darwin in Australië. Daarmee is de 31-jarige Haarlemmer, naar eigen zeggen, de eerste die de andere kant van de wereld met een elektrische auto heeft bereikt.
Na ruim twee jaar is het de Nederlander Wiebe Wakker gelukt om met zijn elektrische auto Sydney te bereiken. Wakker vertrok op 15 maart 2016 en kwam 827 dagen later aan aan de andere kant van de wereld.

Voor zijn reis doorkruiste Wakker 33 landen. Onderweg was hij afhankelijk van inkomsten vanuit sociale media en bijdragen van derden die hem wilden ondersteunen. 

Wakker’s project ‘Plug Me In’ is gebaseerd op samenwerking tussen mensen waarbij iedereen zijn eigen inbreng heeft. Zo kon je de Nederlander ondersteunen met een maaltijd, een dak boven zijn hoofd of een stopcontact om zijn elektrische auto op te laden. De route werd bepaald aan de hand van deze aanbiedingen en dit leidde Wakker kriskras over de wereld, zonder geld, maar - zoals hij zelf omschrijft - met een hoger doel.

Tot nu toe hebben meer dan 1.450 mensen uit 45 landen bijgedragen aan het project. Het kwam tot onverwachte ontmoetingen met onder meer een minister in Duitsland, sjeiks in de Emiraten en een koninklijke familie in Maleisië.

VW Golf

Wakker ziet zijn reis als een missie om de mythe weg te nemen dat elektrische voertuigen niet hetzelfde uithoudingsvermogen hebben als benzine- en dieselauto's. Hij heeft inmiddels 66.000 kilometer afgelegd in zijn omgebouwde, elektrische Volkswagen Golf Variant stationwagon, met een reikwijdte van 200 kilometer. Het record van de langste rit per elektrisch voertuig lag op 22.000 kilometer.

"De transitie naar elektrisch rijden gaat niet snel genoeg, mede door de vele vooroordelen die erover bestaan", meent Wakker. "Mensen denken dat elektrische auto's niet betrouwbaar zijn en dat je er geen lange afstanden mee kunt afleggen. Als ik met een stekkerauto naar de andere kant van de wereld kan rijden, waarom kunnen we ze dan niet gebruiken om er mee naar de supermarkt te rijden?''

Opgelucht

Wanneer het niet anders kon, bijvoorbeeld bij het oversteken van een zee, gingen hij en zijn voertuig met de boot of het vliegtuig. "Ik ben ongelofelijk opgelucht dat ik eindelijk Australië heb bereikt", zegt hij nu. "Ik heb verschillende tegenslagen te verwerken gehad. In India ontplofte de lader van de auto, die gerepareerd moest worden, en in Indonesië kwam er water in de batterij toen ik op een overstroomde weg terecht kwam, waardoor ik drie maanden in Soerabaja moest verblijven."

"Ook stond ik een aantal keer stil omdat er geen geld was om de reis voort te zetten. Na al deze uitdagingen ben ik erg blij en trots dat ik zo ver ben gekomen'', aldus Wakker, die nu zijn weg in Australië vervolgt.




11 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • piet devlieger

    Gemiddeld 80 km per dag. Een beetje fietser kan dat ook, zonder batterijpaket.

  • patrrik versys

    waar komt de elektriciteit vandaan? Steenkoolcentrales? Kerncentrales? Het is niet omdat die auto op elektriciteit rijdt dat hij zuiver is maar dat ontgaat velen blijkbaar. Men moet eerst zien dat er genoeg milieuvriendelijke elektriciteit opgewekt kan worden voor deze auto een toekomst heeft

  • Hugo Van Haevre

    Wat een vooruitgang 2 jaar om onze tegenvoeters te bereiken, met een goede oude betrouwbare Diesel een goede maand

  • willy cornille

    Electrische wagens véél te duur en onvoldoende reikwijdte. Tracht maar eens van Antwerpen naar de Ardennen of Diksmuide te rijden, tenzij met een Tesla. Een hybride kijkt mij nog de meest voor de hand liggende. Wil je te proper rijden zoals met LPG dan wordt je extra belast met max 208 euro extra rijtaks per jaar. Hypocriet Belgie, het moet altijd geld kosten. De dag dat een auto op vuil Schelde water kan laten rijden of je eigen badwater, die dag wordt water onbetaalbaar.

  • Matt Casters

    Laat de prijzen van elektrische auto's nog een paar jaar zakken en ze zijn stukken goedkoper en massaal properder dan alles wat er nu bestaat. In plaats van een paar honderd duizend km meegaan, een paar miljoen km, minder dan de helft aan brandstof kosten, volledig recycleerbaar, veel minder onderhoud, enzovoort. Net de vooroordelen tussen de commentaar hier wil Wiebe aanpakken maar voor de oudjes gaat het misschien wat snel.