“Geen Europese toelating voor Tesla’s Cybertruck”
De Cybertruck van Tesla wordt volgens experts van het Duitse veiligheids- en keuringsinstituut TÜV niet toegelaten in West-Europa. Door de te strakke body worden de krachten bij een aanrijding niet opgevangen door het chassis.
Delen per e-mail
In de Verenigde Staten zouden al meer dan 100.000 mensen een aanbetaling hebben gedaan op Tesla’s veelbesproken Cybertruck en ook in West-Europa is de belangstelling groot. Wanneer de auto hier precies naartoe komt, is nog niet bekend. Experts van de Duitse onderzoeksinstantie TÜV zeggen dat het er mogelijk helemaal niet van komt.
Voordat de auto een Europese goedkeuring kan krijgen, moeten volgens Stefan Teller van de TÜV ‘grote veranderingen in de basisstructuur’ worden aangebracht, zo zei hij tegen het Duitse gezaghebbende Automobilwoche. “Het basisconcept van deze Tesla is in tegenspraak met de gemeenschappelijke Europese veiligheidsfilosofie. De inzittenden voelen zich veilig, maar zijn het niet”, aldus Teller.
De inzittenden voelen zich veilig, maar zijn het niet
Tussen de VS en Europa bestaan grote verschillen als het gaat om de typegoedkeuring van voertuigen. In de VS hebben autofabrikanten de mogelijkheid de technische controle van hun voertuigen zelf te certificeren. In West-Europa is een typegoedkeuringsprocedure van kracht, waarbij fabrikanten én autoriteiten (zoals onafhankelijke technische diensten als de TÜV) zijn betrokken. Voertuigen moeten hierdoor voldoen aan 50 tot 60 voorschriften.
Bij een botsing vervormt er bijna niets, waardoor er enorme krachten worden uitgeoefend op de inzittenden
Te ‘stijf’
Bovendien is de cybertruck in de VS een ‘truck’, oftewel een lichte vrachtwagen. Voertuigen van deze klasse zijn daardoor vrijgesteld van veel zogenoemde passieve veiligheidsvoorschriften voor inzittenden. De passieve veiligheid gaat over de maatregelen om de gevolgen van ongevallen te beperken. In Europa zijn passieve veiligheid en voetgangersbescherming erg belangrijk. “Zo mag de voorkant van het voertuig niet ‘stijf’ zijn”, zegt Teller. “De bumper en de motorkap moeten energie kunnen absorberen om de passanten te beschermen.”
Deze gerichte vervorming is volgens de TÜV niet mogelijk bij de nieuwe Tesla, omdat in de cybertruck zeer strakke platen zouden worden geïnstalleerd. “Bij een botsing vervormt er bijna niets, waardoor er enorme krachten worden uitgeoefend op de inzittenden. Daar verandert een hoeveelheid airbags niets aan”, aldus Teller. Volgens hem heeft Tesla-baas Elon Musk een flinke uitdaging als hij de auto naar Europa wil exporteren. Eigenlijk geven alleen de kogelwerende zijruiten een beetje mee, zo lijkt het.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
17
Dit nieuwe automerk uit Canada wil de wereld veroveren met verrassende eigenschappen
Nu de elektrische auto steeds populairder wordt, duiken er ook steeds meer gloednieuwe merken op die er brood in zien. Tesla heeft immers bewezen dat je helemaal geen geschiedenis nodig hebt om groot te worden. Vanuit Canada meldt zich een debutant met de naam Maple Majestic. Het presenteert een auto met opmerkelijke eigenschappen. -
HLN Drive
Dit zijn de leukste auto’s op HLN Drive onder de 20.000 euro
Negenenveertig. Zoveel wagens met een basisprijs onder de 20.000 euro staan er op HLN Drive. Daarbij ook heel wat leuke wagens die veel plezier, gebruiksgemak of stijl bieden voor een klein budget. Dit is onze selectie. -
Hoe kan je besparen op je autoverzekering?
De premie van een autoverzekering is vaak een hele hap uit het gezinsbudget. Altijd een vervelend moment dus wanneer de premieafrekening in je brievenbus of mailbox zit. Benieuwd of je nog steeds de voordeligste autopremie hebt? In vele gevallen kan je namelijk verschillende euro’s besparen. Independer.be legt je uit hoe je dat het beste aanpakt. -
-
Tesla onthult bijhorende trailer voor Cybertruck
De Tesla Cybertruck domineert al enkele weken de automobiele headliners, toch heeft Tesla-CEO Elon Musk alweer een originele manier gevonden om zijn nieuwe pick-up onder de aandacht te brengen. -
Foxconn gaat elektrische auto ontwikkelen met start-up Fisker
Het elektronicabedrijf Foxconn uit Taiwan, dat vooral bekend is als leverancier voor Apple, richt zich steeds nadrukkelijker op de automarkt. Na de lancering van een eigen platform voor elektrische auto's, gaat het bedrijf nu samen met de Amerikaanse start-up Fisker een auto ontwikkelen. Die moet in 2023 op de markt komen. -
Deze technische snufjes maken je leven zoveel gemakkelijker
We staan er niet altijd bij stil, maar tal van slimme technologische uitvindingen hebben ons leven al gemakkelijker of entertainender gemaakt. Waar vorige generaties ineens hun leven zagen veranderen door de komst van pakweg walkmans of de Nokia-telefoon, zijn er vandaag andere kleinoden in trek. -
Jobs
Dit worden de uitdagingen voor de ICT-sector in de komende jaren
Vanuit ons kot werken, shoppen, les volgen en eten bestellen. ICT’ers wisten het voorbije coronajaar niet waar eerst gesprongen om al die zaken technisch mogelijk te maken. Maar wat als de pandemie straks voorbij is? Ziet de toekomst er dan nog rooskleurig uit voor de ICT-sector? Jobat.be vroeg het aan Patrick Slaets van technologiefederatie Agoria.
21 reacties
Lore Kluwer
Hans Schoen
raf peeters
Jos Vanhoedenaghe
Gunter Verleyen