Feit of fabel: een elektrische wagen is goedkoper in onderhoud
HLN Drive“Een elektrische auto, dat heeft toch (bijna) geen onderhoud nodig”, het is een uitspraak die we al vaak gehoord hebben als argument om zo snel mogelijk over te stappen op een EV. Maar klopt dit ook? HLN Drive ging op onderzoek.
Delen per e-mail
Een elektrische motor heeft (veel) minder bewegende onderdelen dan een verbrandingsmotor. Bovendien is de architectuur veel eenvoudiger en is het concept an sich ook minder slijtagegevoelig. Geen olie- of luchtfilter of bougies, distributieriemen of koppelingen meer om te vervangen of olie die moet ververst worden. Om maar te zwijgen van de vele kunstgrepen die nodig zijn om de uitstoot van verbrandingsmotoren te beperken. Een katalysator vervangen is bijvoorbeeld ook een dure grap ...
Wat bestuurders van een elektrisch voertuig (EV) – naast de aankoopprijs en het verbruik – ook interesseert, is de kostprijs van het onderhoud. Maar hoeveel minder is dat dan in vergelijking met een verbrandingsmotor? We gingen de markt op en vonden enkele (maar niet veel) voorbeelden van merken die de vergelijking maken. Opmerkelijk: de cijfers liggen vrij ver uit elkaar.
Ford Mustang Mach-E bespaart tot 60%
Ford communiceert voor zijn volledig elektrische Mustang Mach-E een besparing van meer dan 60% over 5 jaar/97.000 kilometer in vergelijking met traditionele benzinevoertuigen. Bij Audi schat men dan weer in dat de onderhoudskosten van een elektrische auto ruim 40% lager zijn dan een conventionele brandstofauto.
Volkswagen houdt het op 35% minder onderhouds- en reparatiekosten en beroept zich daarvoor op cijfers van het Duitse Institut Für Automobilwirtschaft (IFA). Uit onderzoek van IFA en DEKRA blijkt dat al in 2020 de totale kosten van een elektrische auto, inclusief stroom, regelmatig onderhoud en reparaties, 3,2 procent lager uitvallen dan bij een auto met verbrandingsmotor. Zelfs zonder milieusubsidies of de mogelijkheid om gratis op te laden mee te tellen.
Herstelling elektrische wagen vaak duurder
Mark Pecqueur van de Thomas More Hogeschool beaamt in de laatste editie van het magazine FLEET dat elektrische auto’s minder onderhoud en herstellingen nodig hebben: “De meest eenvoudige manier om te vergelijken, is alle onderhouds- en slijtagekosten van een verbrandingsmotor oplijsten en die herleiden naar nul voor je EV. Trek je alle kosten die gerelateerd zijn aan een verbrandingsmotor af en je komt ongeveer op een besparing van 20% bij een EV.”
Pecqueur wil toch ook nuanceren, als het gaat om herstellingen: “Elektrische motoren hebben soms ook defecten. Veel minder dan verbrandingsmotoren weliswaar maar dat cijfer is zeker niet nul. Er zitten nog altijd onderdelen op die stuk kunnen gaan. En wanneer dat gebeurt, is de herstelkost vaak veel hoger. Soms moeten de magneten er dan uit, wikkelingen moeten vervangen worden. Dat kost allemaal veel geld. Hetzelfde met batterijen. Dat worden service-elementen. We gaan die niet volledig vervangen als ze defect zijn, daarvoor zijn ze veel te duur. Dat betekent uit elkaar halen en bepaalde cellen herstellen of vervangen. De technologie van elektrische voertuigen is inderdaad minder slijtagegevoelig maar niet feilloos.”
Wordt jouw volgende wagen elektrisch? Doe hier de test op HLN Drive en ontdek de wagen die best bij je past.
Ben jij klaar voor een elektrische auto? Test jezelf!
Lees ook op hlndrive.be:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
1
Nissan 'niet in gesprek' met Apple over bouwen auto
De Japanse automaker Nissan is niet in gesprek met Apple over het bouwen van een auto voor de iPhonemaker. Dat zegt Nissan na geruchten dat het een van de partijen was waarmee Apple zou praten. Naar verluidt werkt Apple aan een eigen auto, die op zijn vroegst in 2024 op de markt zou moeten komen. -
2
“Huawei wil eigen elektrische auto op de markt zetten”
Het Chinese technologie- en telecomconcern Huawei werkt aan een eigen elektrische auto. De eerste modellen verschijnen mogelijk dit jaar al op de markt, meldt persbureau Reuters op basis van anonieme ingewijden. Het bedrijf zelf, dat kampt met Amerikaanse sancties, ontkent de plannen voor een elektrische auto. -
HLN Drive
Dit zijn de meest en minst betrouwbare elektrische auto’s
Elektrische wagens hebben soms nog een slechte naam. Werkt die nieuwe technologie wel zo goed? En wat met het onderhoud? Wat blijkt nu, volgens de Britse autowebsite WhatCar? is die koudwatervrees volledig overbodig. Na een onderzoek bij 13.000 auto’s stelden zij een top 7 samen waarbij de laatste … nog altijd 85% scoort. HLN Drive zet ze voor jou op een rij. -
-
Slimme verlichting en beveiligingscamera’s: met deze ingrepen geef je inbrekers geen kans
In 2019 noteerde de politie 47.021 meldingen van woninginbraak in ons land. De coronacrisis strooit echter ook inbrekers roet in het eten, want dit cijfer is met dank aan de avondklok en het sterk toegenomen thuiswerk sinds de eerste lockdown gedaald. Toch blijf je ook nu beter op je hoede. Met de volgende tips hou je je huis inbraakvrij. -
Energie
Voor sommige mensen wordt de energiefactuur weer iets duurder
Hebt u ook al gemerkt dat uw energiefactuur sinds 1 januari duurder uitvalt? Daar zijn twee mogelijke redenen voor: de windmolenparken op zee en de afschaffing van de regeling met de terugdraaiende teller. Mijnenergie.be bekijkt hoe dat effect heeft op uw rekening. -
Heeft Covid-19 invloed op mijn autoverzekering?
Mondmaskers, handgels, sociale bubbels, avondklok… Jammer genoeg zullen we hiermee nog een tijdje moeten leven. De coronapandemie heeft een enorme impact op ons dagelijks leven. We blijven met z’n allen meer in ons kot, werken vaak vanuit onze homeoffice, dus onze auto staat ook vaker stil. Kan ik hier een voordeel mee doen en besparen op mijn autoverzekering? Het antwoord is volmondig: ja! Independer.be legt het je uit. -
Heeft je leeftijd invloed op de kostprijs van je autoverzekering?
Uit cijfers van het Kenniscentrum verkeersveiligheid (2012) blijkt dat meer dan een derde van alle letselongevallen wordt veroorzaakt door 18- tot 31-jarige bestuurders. Ligt dit aan roekeloos rijgedrag of het ontbreken van ervaring? Ervaring speelt in elk geval een grote rol. Welke impact heeft je leeftijd dan op de premie van je autoverzekering? Independer.be legt het je uit.