Febiac: “Bedrijfswagen dreigt per maand honderden euro’s extra te kosten volgens voorstel CD&V”

Het voortel wil bedrijven en werknemers vanaf 2023 fiscaal dwingen om alleen nog zero-emissie voertuigen in te zetten als bedrijfswagen.
Illias Teirlinck Het voortel wil bedrijven en werknemers vanaf 2023 fiscaal dwingen om alleen nog zero-emissie voertuigen in te zetten als bedrijfswagen.
Febiac, dat de auto-industrie in ons land vertegenwoordigt, slaat alarm over een wetsvoorstel van CD&V. “Een werknemer die in 2023 nog met bedrijfswagen met een klassieke motor rijdt, zou volgens dit voorstel tot 4 keer meer belasting betalen dan vandaag”, klaagt Febiac aan.

Wie een bedrijfswagen heeft, krijgt er binnenkort een mobiliteitsbudget bij. Die regeling werd vorige week goedgekeurd. Werknemers kunnen daardoor hun bedrijfswagen inruilen voor een wagen die minstens zo milieuvriendelijk is. Ze kunnen ook alternatieven aanschaffen, zoals een abonnement op het openbaar vervoer, fiets, deelauto, werkbus of taxi. Blijft er dan nog geld over, dan wordt dat (deels) uitbetaald. 

Maar die regeling gaat niet voor iedereen ver genoeg. Een groep van vijf CD&V-kamerleden (Wouter Beke, Stefaan Vercamer, Jef Van den Bergh, Roel Deseyn en Griet Smaers) diende eind februari een wetsvoorstel in dat bedrijven en werknemers vanaf 2023 fiscaal wil dwingen om enkel nog zero-emissie voertuigen in te zetten als bedrijfswagen. Het idee is om de aftrekbaarheid van auto’s die CO2 uitstoten te schrappen. Dat zou geleidelijk aan gebeuren: 50% in 2021, 25% in 2022 en 0% in 2023. De ‘zero emission’-auto’s blijven genieten van 100% aftrekbaarheid. Op kortere termijn willen de politici de tankkaarten steviger gaan belasten.

Febiac, Renta en Traxio, organisaties die respectievelijk de autosector, de leasingmaatschappijen en de verdelers vertegenwoordigen, trekken aan de alarmbel. Ze omschrijven het voorstel als “een financieel bloedbad”.

Honderden euro’s per maand

“Een werknemer die in 2023 nog met bedrijfswagen met een klassieke motor rijdt, zou volgens dit voorstel tot 4 keer meer belasting betalen dan vandaag (voordeel alle aard). Zijn werkgever zou een veelvoud van de huidige sociale bijdrage voorgeschoteld krijgen. Daarenboven zou de fiscale aftrekbaarheid tot nul herleid worden. Dat zou honderden euro’s per maand aan extra kosten betekenen.”

Het voorstel van CD&V is volgens de drie organisaties overhaast en ondoordacht. “Het is helemaal niet zeker dat het tegen 2023 praktisch haalbaar is om vele types bedrijfsvoertuigen überhaupt te vervangen door exemplaren met nulemissie”, luidt hun argumentatie. 

Bovendien vrezen ze dat de effecten voor milieu en klimaat beperkt zouden zijn. “Slechts 11% van alle personenwagens op onze wegen zijn bedrijfswagens die ook privé gebruikt worden. 89% van het wagenpark zal dus niet geviseerd wordt door deze maatregelen.”




243 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Axel Marckx

    Ik ben enkele jaren geleden ontslagen waardoor ik mijn firmawagen ook kwijt was. Ik kocht zelf een nieuwe auto, en heb deze behouden zelfs toen ik een nieuwe job vond. Met mijn mobiliteitsbudget + mijn eigen splinternieuw en niet te duur autootje, ben ik financieel niet eens merkbaar slechter af dan toen ik nog wel nog een firmawagen had. Ik vraag mij dus af waarom al degenen die een pure salariswagen hebben, zo in paniek zijn voor enige verandering in het systeem. Hebzucht zeker?

  • pol van de velde

    Geld, geld en nog eens geld, iets anders kennen onze politici niet. Nooit genoeg, maar zelf raken ze niet aan hun riant loon, hun riante bijverdiensten en hun gratis luxe wagens die door ons allen betaald worden. Ze hebben een probleem omdat er teveel wagens op de wegen rijden, en in plaats van wegen bij te leggen en te verbreden opteren ze om het verkeer trager te laten rijden door versmallingen in te voeren en meer taksen in te voeren. Politici hebben toch rare kronkels.

  • Marcel Lion

    Wat met de mensen die zich voor het bedrijf moeten verplaatsen en dus een bedrijfsvoertuig hebben dat om de 150.000 km vervangen word? Gaan die meer betalen voorzetsel dat ze moeten hebben om hun job goed te kunnen uitvoeren? Dit zijn geen salariswagens maar must have wagens die over dezelfde kam gescheerd worden. Leuke mensen zijn jullie. Alle overheidswagens verkopen en iedereen met de fiets en de metro, joepie veel plaats aan de Wetstraat.

  • Jos Vanhoedenaghe

    Bedrijfswagens is de grootste discriminatie in de bedrijven. Iedereen zou moeten recht hebben opdit fiscale voordeel. Welke partij gaat dit eens eindelijk inzien?

  • Aegon Krenz

    Het is voor de werkgevers véél voordeliger om werknemers een (lease)auto ter beschikking te stellen dan om hun loon met b.v. 500 euro bruto te verhogen. Welke partij heeft dit systeem ingevoerd, dat ook weer nadelig voor de werknemer is omdat hij hierdoor minder pensioenrechten opbouwt ? Stel nu dat dit voorstel wordt doorgedrukt dan komt 90% van al die auto's terug op de weg nadat de werknemers ze van leasemaatschappijen of hun handelaren hebben gekocht van hun verhoogde loon. Klimaat ?