Europees parlement wil verplichte rijhulpsystemen in alle nieuwe wagens

De Europese Unie wil het aantal dodelijke verkeersslachtoffers tegen 2020 halveren tot minder dan 16.000 per jaar.
Thinkstock De Europese Unie wil het aantal dodelijke verkeersslachtoffers tegen 2020 halveren tot minder dan 16.000 per jaar.
Alle nieuwe auto's moeten worden uitgerust met nieuwe rijhulpsystemen die voetgangers detecteren, automatisch remmen en de snelheid aanpassen. Dat stelt het Europees Parlement vandaag in een resolutie over verkeersveiligheid.

De Europese Unie wil het aantal dodelijke verkeersslachtoffers tegen 2020 halveren tot minder dan 16.000 per jaar, maar het lukt al enkele jaren niet meer om de dodentol voldoende in te dijken. Jaarlijks laten nog steeds meer dan 25.000 mensen het leven op Europese wegen.

Automatisering

"Ongeveer 95 procent van alle ongevallen gebeurt door menselijk falen", weet Hilde Vautmans (Open Vld). "Een wettelijk verplichte installatie van rijhulpsystemen, bijvoorbeeld noodremsystemen, zou het aantal doden al fors verminderen."

De Europarlementsleden denken onder meer aan systemen die zwakke weggebruikers detecteren, die een auto automatisch laten vertragen om botsingen te voorkomen of de bestuurders helpen om binnen de snelheidslimieten en binnen hun rijvak te blijven.

Duurdere modellen zijn soms al uitgerust met die systemen, maar volgens de Europarlementsleden zouden ze in alle nieuwe wagens verplicht moeten worden. De Europese Commissie zou in de loop van volgend jaar nieuwe veiligheidsstandaarden voor personenwagens moeten presenteren.

Zwakke weggebruikers

De resolutie focust ook op de bescherming van zwakke weggebruikers. "Erg om vaststellen is dat de slachtoffers van dodelijke verkeersongevallen in stedelijke gebieden voor 51 procent uit voetgangers en fietsers bestaan. Het is dus zeer noodzakelijk steden aan te moedigen in hun mobiliteitsplannen streefcijfers op te nemen om het aantal verkeersongevallen terug te dringen", meent Bart Staes (Groen).

Nul promille

Ook alcohol blijft een kwalijke rol spelen. Een kwart van alle dodelijke verkeersongevallen is terug te voeren op alcoholgebruik. Het parlement vraagt de Commissie dan ook om onderzoek te voeren naar de toegevoegde waarde van het instellen van een nullimiet voor onervaren bestuurders en professionele chauffeurs.




27 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Els Vervoort

    Ik heb al die systemen al 5 jaar in een Volvo V40. Koste wel 2000 euro maar dit werd gecompenseerd door nutteloze opties zoals metaalkleur en lederen zetels weg te laten. In die 2000 euro zaten trouwens ook al verwittigingen bij dodehoek en aankomend verkeer als je achteruit rijdt. En ook adaptieve cruisecontrol was inbegrepen. Dit maakt het rijden echt relaxed en veiliger en zeker als je het combineert met een automaat.

  • Stephan Chef

    En wat bij technisch falen, gaat Europees parlement de betrokkene vergoeden?

  • Dirk Vregels

    Uit cijfers van de verzekeringswereld komt al jaren naar voren dat bij ongelukken met zwakke weggebruikers diezelfde zwakke weggebruiker in 84 procent van de ongevallen wel in fout was. Dus pak het probleem bij de bron aan.

  • Fonz Ooms

    EINDELIJK ! Eindelijk gaan ze ipv die onnozele flitspalen eens echt iets aan de veiligheid in het verkeer doe. Men moet het echter verplichten in ALLE wagens, ook in al wat nu rondrijdt. En als dat in zulke grote hoeveelheden moet gebouwd worden zal dat heel goedkoop kunnen worden ! Nu kan je aan en filtspaal nog tegen eender welke snelheid iemand omver rijden, resultaat: een ferme boete, maar het slachtoffer is dood ! Maar wel kassa kassa voor de staat !

  • Gerard Braeckmans

    Binnenkort is een rijbewijs niet meer nodig.