Elektrische wagen vooral populair bij bedrijven, particulier hinkt achterop

FLEET.be
Febiac brengt een stand van zaken van de eerste jaarhelft. Tot nog toe werden er 30 procent minder nieuwe auto’s ingeschreven dan vorig jaar in dezelfde periode. Maar er is ook goed nieuws: de gemiddelde CO2-uitstoot daalde fors, met dank aan de bedrijven die hun wagenpark veel sneller elektrificeren dan de particulieren.

Met 216.605 nieuwe auto’s die tussen 1 januari en 30 juni 2020 in België werden ingeschreven, tegenover 310.188 in dezelfde periode in 2019, werd de automobielsector hard getroffen door de lockdown die werd opgelegd om de Covid-19-pandemie te bestrijden. Aan het einde van de eerste 6 maanden van het boekjaar 2020 kromp de registratie van nieuwe auto’s in het hele land met 30,2 procent.

Hybride grote overwinnaar

Naast dit brutoresultaat werd de eerste helft van 2020 gekenmerkt door een verandering in het aankoopgedrag van de Belgische automobilist. Op het gebied van motorisering is hybride aandrijving de grote winnaar van het boekjaar 2020. Zij was goed voor 4,5 procent van de inschrijvingen van nieuwe auto’s eind 2019 en het marktaandeel steeg tot 8,4 procent aan het einde van de eerste zes maanden van dit jaar. Daarnaast was er een lichte opleving van de dieselmotoren en een verdere groei van de elektromotoren, dit alles ten nadele van de benzinemotorisaties.

Forse daling CO2-uitstoot

Het succes van hybride en elektrische motoren, evenals de lichte opleving van dieselmotoren, heeft een directe invloed op het gemiddelde niveau van de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s die in België worden ingeschreven. Terwijl dit gemiddelde 119,4 gr/km was in 2018 en 121,2 gr/km in 2019, staat het nu op 112,6 gr/km in 2020. Dit betekent een daling van 8,6 gr/km in de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in België.

Bedrijven groener dan particulieren

In de eerste helft van het jaar bleken de bedrijven de echte motor van de elektromobiliteit. Geëlektrificeerde modellen (hybride of 100 procent elektrisch) vertegenwoordigden 15,6 procent van het marktaandeel van door bedrijven geregistreerde voertuigen, tegenover 5,8 procent van de door privépersonen ingeschreven voertuigen. Er is ook een bijzonder duidelijk verschil tussen plug-in hybride motoren (op te laden via een stop-contact), die bijzonder populair zijn bij bedrijven, (87,4 procent van de registraties van deze technologie), en “full & mild hybrid” motoriseringen (waarvan de batterij automatisch wordt opgeladen bij het remmen en vertragen), die op hun beurt populair zijn bij particulieren (49,4 procent van de registraties).

Febiac goot haar conclusies in deze tabel
Febiac Febiac goot haar conclusies in deze tabel
Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.



15 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Robin Demey

    De elektriciteit is in België veel te duur. Ik rij op LPG aan minder dan €4/100km. Elektrisch is dat in beste geval (bij thuis laden) €4,5-6/100km. Ik kan echter niet thuis laden (rijwoning zonder oprit/garage of parkeerplaats aan de woning of bijvoorbeeld in appartementsgebouw...). Dan kost het nog veel meer. Aankoop ligt veel hoger. Zelfs hybride is zelden voordeliger: meerprijs haal je er niet uit met verschil in verbruik.

  • Bob(Robert) Bruyland

    Niet moeilijk, zelfstandigen en bedrijven mogen hun auto aftrekken zels aan meer dan de kostprijs, een burger kan niets aftrekken en moet ook nog mee betalen aan de auto van de bedrijven.

  • Geert Tamsyn

    Zelfs al zou onze elektriciteit voor 100 % met fossiele brandstoffen geproduceerd worden, dan is de elektrische auto nog 66 % milieuvriendelijker, want zijn rendement is 3 keer groter dan dat van een brandstofwagen.

  • jorie Vanderperren

    Ach, je bent gewoon slim als je 2 wagens op de oprit staan hebt en één ervan is electrisch. Tweedehands kost een wagen met 120km bereik = RUIM voldoende voor 90% van de verplaatsingen peanuts. Je laadt ze op aan een gewoon stopkontact terwijl je slaapt. Geen onderhoud, goedkoop in taxen en rijdt superaangenaam.

  • Hendrik Patyn

    De elektrische wagen is niet interessant, hij is ten 1st niet milieuvriendelijker. De wagen geraakt enkel verkocht als hij zwaar gesubsidieerd wordt, of maw er ons belastingsgeld aan verprutst. En de laadinfrastructuur wordt hier en daar betaalt opnieuw met ons belastingsgeld. In 2019 was er maar 8% hernieuwbare energie, al de rest moest worden bijgemaakt. En een Tesla verliest 10 a 15000€ aan waarde/jaar, onverantwoord. Eens kijken op autoblog welke problemen je mag verwachten met een 2dehands