Elektrische Renault van 10.000 euro komt naar Europa

Renault City K-ZE
Renault Renault City K-ZE
De Renault City K-ZE, een elektrische budgetauto die in eerste instantie voor de Chinese markt bestemd was, lijkt op weg naar onze contreien. Al zal hij misschien wel een Dacia-badge opgespeld krijgen.

Renault heeft er nooit een geheim van gemaakt dat het binnen afzienbare tijd een budgetvriendelijke stekkerauto naar Europa wil brengen. In China hebben de Fransen met de City K-ZE immers al een compacte EV rondrijden, een autootje dat – mits de nodige aanpassingen op vlak van veiligheid, rijbereik en afwerking – voor zo’n 10 à 15.000 euro gepositioneerd zou kunnen worden. Ter vergelijking: de grotere Renault ZOE, die zopas vernieuwd werd, kost minimum 25.250 euro.

Renault

Als een Dacia?

Om het budgetkarakter van de City K-ZE te onderstrepen (of om de wellicht wat minder hoogwaardige afwerking te rechtvaardigen?) zou Renault overwegen om de toekomstige EV als een Dacia (het Roemeense zustermerk van Renault, nvdr) in de markt te zetten. Volgens Olivier Burguet, die zopas benoemd werd tot adjunct directeur-generaal bij de Franse autobouwer, zal de markt voor kleine, elektrische crossovers de komende jaren volop boomen. Burguet wijst vooral op de commerciële mogelijkheden op vlak van autodeelplatformen, zeker nu jongeren niet langer geneigd zijn om een eigen auto te bezitten.




17 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Willy Stinissen

    Het zal druk worden aan de laadpalen.

  • Jan Verstrepen

    Je moet er wel telkens enkel overnachtingen bij rekenen als je op reis gaat om dat ding op te laden en dan waar ga je dat opladen zo goedkoop dus niet.

  • raf peeters

    Eerlijk meer moet het ook niet kosten een E aandrijving met een batterij en een kas rond.Waar men bij Tesla aan die prijs komt mag de duivel weten,enige verklaring 800% winstmarge.

  • Hans Schoen

    Zal veel succes hebben als de prijs echt laag blijft, ben ik zeker van. Er is echter 1 probleem de prijs zal hier hoger uitvallen dan 10k en de huur batterijen erbij zal het toch weer duurder maken. Tegen 20k zal het worden. Hier hebben ze nooit genoeg en dan zijn ze verwondert dat succes uitblijft? Laat de rest maar oudbollig zeveren, ik wacht op de ideale EV.

  • Pascal Claeyé

    Van mijn leven geen Renault meer ! Grootste rommel ooit ! Heb Clio gehad , Espace , Opel Vivaro met , Yep , Renault onderdelen... Niks dan zever mee gehad .