Elektrische 'buitenboordmotor' maakt van je fiets een e-bike voor 400 euro

Simon Park
Een derde wiel met elektromotor moet gewone fietsen een extra ‘boost’ geven tegen een vijfde van de prijs van een e-bike. Een Canadese student wil zijn 'buitenboordmotor' snel op de markt brengen.

De Canadese student Simon Park wist een jury te overtuigen van het nut van zijn vinding. Door een aanhanger met elektromotor en accupakket achter je fiets te hangen, heb je plotseling een elektrische fiets voor 400 euro. Park won een prijs van 15.000 Canadese dollar (ongeveer 9.450 euro) voor zijn vinding tijdens de South Island Open Innovation Challenge en gaat met dat geld de elektrische buitenboordmotor voor fietsen productierijp maken. ‘Caboost’ – zoals het product heet – is gemonteerd op de achternaaf en zorgt voor extra stuwkracht.

Simon Park

Tweede auto

"Het is duurzamer dan een auto en betrouwbaarder dan de bus", zo omschrijft Park de voordelen van zijn uitvinding. En dat voor een vijfde van de kosten van een elektrische fiets. De hoge prijs van een e-bike was wat de Canadees motiveerde om de Caboost te bouwen."Waarom zou ik zoveel geld betalen voor een elektrische fiets als ik al een fiets heb?", dacht de student van de University of Victoria in British Columbia terecht. Voor gezinnen met een laag inkomen kan de Caboost volgens hem een goede vervanger vormen voor de tweede auto.

Simon Park

400 euro voor 50 kilometer

Het met de hand gelaste prototype waarmee Park zelf rondfietst, weegt nog altijd ongeveer twaalf kilogram en wordt bestuurd via een kabelaansluiting op het stuur. Park wil het gewicht halveren en draadloze besturing ontwikkelen voor serieproductie. En dat is niet het enige. "Ik wil enkele functies van semi-autonome auto’s overnemen. Caboost moet automatisch detecteren wanneer de fietser aan het trappen is, maar door het regenereren van remkracht ook de remafstand verkleinen", aldus Park.

Bakfietsen

Als een nettoprijs inclusief accu voor een bereik van maximaal 50 kilometer, streeft hij naar een bedrag van ongeveer 400 euro. Caboost zou in staat moeten zijn om een gemiddelde fiets te versnellen tot de in Canada toegestane 32 kilometer per uur. De buitenboordmotor moet bovendien aangesloten kunnen worden op conventionele fietsen en ligfietsen, maar ook kinderfietsen en de doorgaans zware bakfietsvarianten. Het concept van elektrische motorisering van bestaande fietsen is  niet compleet uniek, maar de prijs en draadloze aansturing zijn dat wel.




25 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Gino Denil

    Je kan ook gaan voor het benzine model. Geen probleem meer met gebrek aan elektrische laadpunten. Door je grasmaaier achteraan aan je fiets te monteren.

  • Jan Verstrepen

    Zelf trappen, gezond, milieu vriendelijk en goed voor de bankrekening.

  • Dirk Hanssen

    Eric Vanovermeire, hoeveel extra gewicht reken jij voor een fietsmotor en -accu? Als je aan 8kg komt zal het al veel zijn! Wil dat zeggen dat mensen die 8kg meer wegen dan gemiddeld niet mogen fietsen? Zelf weeg ik 103kg en rijd dagelijks tegen 30-35km/u met m'n racefiets naar het werk. Is dat dan ook gevaarlijk?

  • Yves De Groote

    Voor 600€ koop je al een nieuwe elektrische fiets.

  • jacques vansteenkiste

    dit kan niet veilig zijn ...een aanhangwagentje van enkele kilos die de fiets moet voorstuwen maar ook moet afremmen.....levensgevaarlijk.. ...

Video