Elektrische auto's rijden 40 procent minder ver dan de reclame belooft

De Nissan Leaf haalde 144 in plaats van 250 kilometer.
EPA De Nissan Leaf haalde 144 in plaats van 250 kilometer.
Bij een test van Europese consumentenorganisaties blijken drie populaire elektrische wagens veertig procent minder rijbereik te hebben dan in de catalogus vermeld staat. Dat schrijven de kranten van Mediahuis en Le Soir vandaag.

Het onderzoek werd gevoerd door het Zwitserse televisie­programma 'A bon entendeur', in samenwerking met de Franse consumentenorganisatie UFC-Que Choisir, het Belgische Test-Aankoop en Europese zusterorganisaties. Er werden drie meer betaalbare elektrische wagens getest: een Renault Zoe, een Nissan Leaf, en een Opel Ampera-e. 

De test ging uit van een realistische situatie: naast de bestuurder zat in elke wagen nog een volwassen passagier en twee kinderen achterin. De verwarming werd op 22 graden gezet en het traject over 124 kilometer omvatte zowel stadsverkeer als snelwegen. Onderweg werd van bestuurder en van plaats in het konvooi gewisseld, om de invloed van de rijstijl van de chauffeur en van de luchtweerstand te verminderen.

De Renault Zoe haalde slechts 232 in plaats van 400 kilometer.
AFP De Renault Zoe haalde slechts 232 in plaats van 400 kilometer.

Wat bleek: het werkelijke rij­bereik lag minstens veertig procent lager dan de afstanden waarmee de constructeurs uitpakken. De Nissan Leaf haalde 144 in plaats van 250 kilometer, bij de Renault Zoe was dat 232 in plaats van 400 kilometer en voor de Opel Ampera-e 304 in plaats van 520 kilometer.

Met een Opel Ampera-e rijd je na één laadbeurt amper 304 in plaats van 520 kilometer.
kos Met een Opel Ampera-e rijd je na één laadbeurt amper 304 in plaats van 520 kilometer.

Febiac: "Test-Aankoop zou beter tips geven"

Automobielfederatie Febiac is niet opgezet met het onderzoek. "Wat wil Test-Aankoop bereiken? Mensen die dachten aan een elektrische wagen, worden hierdoor misschien toch weer in de richting van een diesel of benzine gestuurd." Febiac-woordvoerder Joost Kaesemans wijst erop dat de officiële verbruikstest waarmee de vergelijking in het onderzoek wordt gemaakt, sterk gedateerd is en inmiddels ook al vervangen. 

"Dat Test-Aankoop hiermee komt op het ogenblik dat al overgestapt is op een nieuwe testprocedure, duidt op een andere agenda", zegt hij. De nieuwe testprocedure zou een realistischer beeld moeten geven, maar het verbruik blijft volgens Kaesemans sowieso moeilijk te bepalen.

Het bereik van de batterij hangt immers sterk af van de omstandigheden. In dat verband stelt Kaesemans zich vragen bij het onderzoek. De verwarming in de wagen werd daarbij op een hoge 22 graden gezet. "Dat vraagt zeer veel van de batterij. Een paar graden kouder kan enkele tientallen kilometers meer betekenen", zegt hij. "Test-Aankoop zou beter tips geven: zo is het beter om de zetelverwarming hoger te zetten en de interieurverwarming lager. Het comfort blijft hetzelfde."

Dat Test-Aankoop hiermee komt op het ogenblik dat al overgestapt is op een nieuwe testprocedure, duidt op een andere agenda

Febiac

Transparantie

In een reactie zegt minister van Economie Kris Peeters (CD&V) te pleiten voor transparantie, zodat de gebruiker weet wat het realistische rijbereik voor elektrische wagens is, en dit in afwachting van de algemene toepassing van een betere testmethode. 




141 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Marc van gils

    Vraag omtrent elektrische of Hybride wagens, *Is het zo dat je bij de meeste van deze wagens geen trekhaak op zou kunnen monteren? *Als bij een ongeval of kettingbotsing mensen bevrijd moeten worden uit der wagen ,weten alle brandweermensen hoe ze te werk moeten gaan ,bij deze auto's met hoge spanning?

  • Jan Verstrepen

    Liegen en bedriegen, als je zo een auto aanschaft ben je er wel mee, telkens je ergens naartoe gaat mag je enkele dagen extra rekenen om dat ding op te laden. Een ritje van mijn huis naar Brugge en ik mag daar een nachtje blijven.

  • paul van de velde

    Dus Febiac wil dat de klant bedrogen wordt. Misschien die auto-leugenaars voor de rechtbank dagen en in de gevangenis steken zoals die van VW.

  • Gil Rod

    Ja bedrogen zullen we worden om toch maar hun auto's te kunnen verkopen .

  • fons van loon

    Iedereen die de juiste statistieken raadpleegt kan zien dat de personenauto maar een heel klein deel uitmaakt van de totale luchtvervuiling en de co uitstoot,het gaat dan om max 5 procent! Bovendien zal de electrische auto deze 5 procent zo goed als niks terugdringen! Elektrisch rijden is alleen nuttig om populistische groene onzin praatjes te verkopen!