Elektrisch rijden duurder dan op benzine

De benzineauto kostte 632 euro per maand, de elektrische 689 euro.
AFP De benzineauto kostte 632 euro per maand, de elektrische 689 euro.
Rijden met een elektrische auto is 10 procent duurder dan rijden met een benzineauto. Dit blijkt uit berekeningen van de Nederlandse automobilistenorganisatie ANWB, als onderdeel van een breder onderzoek naar elektrisch rijden. Uit de studie blijkt dat 38 procent van de Nederlandse consumenten interesse heeft in elektrisch rijden.

De prijs per kilometer van een nieuwe benzineauto is 50,6 cent, terwijl die van een nieuwe elektrische auto 55,9 cent bedraagt. De tarieven zijn berekend op basis van vier jaar gebruik en 15.000 gereden kilometers per jaar. In het rekenvoorbeeld kost de benzineauto 632 euro per maand, de elektrische 689 euro.

Volgens ANWB-directeur Frits van Bruggen is elektrisch rijden daarmee wel duurder, maar volgens hem niet veel duurder. "Terwijl dat in de beleving van mensen nog wel het geval is."

Milieuwinst

Van de ondervraagden geeft 85 procent aan dat milieuwinst de belangrijkste reden is om te kiezen voor een elektrische auto. 46 procent zegt dat te willen doen omdat de auto voordelig is in gebruik. 44 procent zegt voorbereid te willen zijn op de toekomst, terwijl 38 procent zegt 'van nieuwe dingen te houden'.

Bij redenen om niet te kiezen voor elektrisch zegt 65 procent dat de auto te duur is in aanschaf. 31 procent vindt de actieradius onvoldoende. 26 procent zegt te wachten tot de elektrische auto meer gangbaar is, 24 procent vindt dat er te weinig laadpalen zijn. Van de ondervraagden is 21 procent niet geïnteresseerd in elektrisch rijden, terwijl 41 procent hier neutraal tegenover zegt te staan.

Van Bruggen: ,,Het nieuwe kabinet wil dat er in 2030 alleen nog maar nieuwe elektrische auto's worden verkocht. Dat is al over twaalf jaar. Wij gaan dit onderzoek vanaf nu elk jaar doen, om te zien waar we staan met elektrisch rijden. Zodat we met z'n allen een mooie transitie naar elektrisch kunnen maken."




45 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • pat coens

    laat ze maar zeveren ik blijf trouw aan mijn dieselwagen , verbruikt veel minder dan een elektrische wagen omgerekend in geld zijn investering niet waard veel te duur en laat staan dat die baterijen moeten vervangen worden kortom is niet te betalen voor de gewone man en hoeveel windmolens moeten ze dan bijzetten voor dat op te vangen ,ze hebben nu al stroom te kort

  • Pieter Vandewoestyne

    Gebruiksvriendelijker en goedkoper. Dan pas gaan we met z'n allen beginnen overschakelen.

  • raf peeters

    Heel zeker is de elec.wagen duurder ,niet te vergeten dat doorgaans na 4 jaar de batterij zal moeten vervangen wil je niet alle 150 km aan de laadpaal wil hangen wegens slijtage overigens tegen dan zal de Staat een taks uitvinden om hun inko-menverlies van fossiele brandstoffen te compenseren al is het een taks omdat de wagen geen lawaai maakt.De zonnepanelen prosumententaks is ook zo'n voorbeeld een compensatie van taksen.

  • Stanny Asselberghs

    En heeft er iemand zich al afgevraagd waar de electriciteit vandaan komt ?

  • Gino Denil

    Verschil hangt ook veel af van het aantal gereden kilometers. Als je weinig rijdt is het verschil veel groter. Als je bijvoorbeeld maar 1500 euro per jaar tankt doe je al 10 jaar voor het verschil in prijs. Versleten accu's die vervangen moeten worden nog buiten beschouwing gelaten.