Eerste elektrische Volvo rolt in september 2020 van de band in Gent

Volvo XC40
RV Volvo XC40
De eerste volledig elektrische Volvo, een XC40, zal in september 2020 van de band rollen in Gent. Dat heeft Belga vernomen bij CEO Stefan Fesser van Volvo Car Gent. Onder meer dankzij het succes van de traditionele XC40 groeide de fabriek uit tot de grootste industriële werkgever van Oost-Vlaanderen, met zowat 6.600 personeelsleden. Dankzij de elektrische auto kan Fesser die werkgelegenheid de komende jaren "stabiel houden”.

Vandaag wordt op een persevenement in Los Angeles de eerste volledig elektrische XC40 gelanceerd, een auto die voor de wereldwijde markt (uitgezonderd China) in Gent wordt gebouwd. "Met dit model geven we de aftrap van elektrificatie binnen de Volvo-groep", zegt directeur Stefan Fesser van Volvo Car Gent. "Ik ben zeer trots dat ik dat met mijn team kan doen.”

Transformatie

De bouw van een elektrisch voertuig is een "reusachtige transformatie" voor de Gentse autobouwer, zegt Fesser. Zo werd aan de ingang van de Gentse productievestiging een volledig nieuwe batterijfabriek opgetrokken. Maar vooral in de assemblage betekent het nieuwe model ingrijpende wijzigingen. "Het begint bijvoorbeeld in de lasfabriek, want het onderstel is volledig anders", legt Fesser uit. "Voorheen had je een brandstoftank en een ontploffingsmotor. Nu komt er een elektrische motor, aangedreven door een batterij." 

Zowel arbeiders, schoonmaakpersoneel als management volgen een intensieve opleiding over de gevaren die gepaard gaan met de hoogspanning van zware batterijen. In totaal goed voor zowat 2.000 werkdagen.

Zekerheid

Dat de Gentse vestiging door het Zweeds-Chinese management is gekozen om de transformatie op te starten, is volgens Fesser geen toeval. "De kennis van het personeel, zijn passie en de bereidheid om open te staan voor nieuwe technologie" waren doorslaggevend, klinkt het. 

Tegen de zomer van 2020 zal de testproductie van de XC40 rond zijn. In september 2020 zal de eerste auto bestemd voor consumenten van de band rollen. Een stap die zekerheid moet bieden aan de 6.600 werknemers van Volvo Car Gent. "Ik heb natuurlijk geen glazen bol", aldus Fesser, "maar door ons voor te bereiden op de elektrificatie en ook de batterij hier te bouwen kunnen we die werkgelegenheid stabiliseren."

De traditionele XC40 met verbrandingsmotor verkoopt wereldwijd bijzonder goed. Onder meer daardoor kon de Gentse fabriek de voorbije jaren uitgroeien tot de grootste industriële werkgever van Oost-Vlaanderen.
BELGA De traditionele XC40 met verbrandingsmotor verkoopt wereldwijd bijzonder goed. Onder meer daardoor kon de Gentse fabriek de voorbije jaren uitgroeien tot de grootste industriële werkgever van Oost-Vlaanderen.

Strategie

Volvo ontwikkelt vanaf dit jaar niet langer nieuwe modellen met een brandstofmotor. En vanaf 2025 wil Volvo dat de helft van de verkochte auto's op een batterij rijdt. De laatste auto met een brandstofmotor rolt dus over enkele jaren van de band in Gent. Dat moment zou er al sneller kunnen zijn dan verwacht. 

"Onze strategie is gebaseerd op twee modellen, de XC40 en de V60", zegt Fesser over de fabriek in Gent. "We bewegen in de richting van elektrificatie en onze fabriek is voortrekker in het bouwen van deze auto's." Het succes hangt af van de markt. "Maar ik ben ervan overtuigd dat de marktvraag er sneller zal zijn dan we denken.”

Maar de fabriek werkt alleszins op volle capaciteit, wat betekent dat bijkomende nieuwe modellen op dit moment niet aan de orde zijn. Speculaties over de komst van de Polestar 2, een Chinese Tesla-concurrent die ook onder moederholding Geely wordt ontwikkeld en op het CMA-platform van de XC40 is gebaseerd, lijken daarmee van de baan. 

Stefan Fesser, CEO Volvo Car Gent.
BELGAONTHESPOT Stefan Fesser, CEO Volvo Car Gent.



19 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • raf peeters

    De werkgelegenheid zal er maar zijn als ze dat ding kunnen verkopen ,ondertussen kan je U de vraag stellen aangaan de de PK's van zo'n dingen ,ouderen zullen de verzekering kunnen betalen(als ze geen ongevallen hebben gehad) ,maar jongere ,nu ja ,zal dure verzekering rekening worden

  • Ghijs Elvan

    Johan, Ben jji taxichauffeur of pakjescourier en rijd je daarom elke dag meer dan 300 km? Een normale EV gebruiker laadt niet bij een laadpaal bij een tankstation, maar doet dit gewoon 's nachts thuis. Elke nacht. Dus nooit tijdverlies. Een normale autogebruiker rijdt in de meeste gevallen niet meer dan 100 km/dag. Tenzij om op vakantie te gaan, maar dat is slechts een paar dagen per jaar.

  • Robert DE REU

    Laat ze maar van de band rollen, het zal niet in mijn richting zijn dat ze rollen.

  • Johan Thyssen

    probleem blijft rijbereik en laadduur. ok als 2e wagentje geloof ik hier wel in, maar als hoofd- en gezinswagen niet voor de moment. nu ben je op een paar minute bijgetankt, maar dan is het elke 300 a 400 km 40 minuten minimum gaan stoppen om te herladen. tel eens op een autosnelweg hoeveel wagens er op 40 minuten afrijden om te tanken.... zet dat allemaal eens samen op tankstation/ herlaadplaats. niet realistisch mensen. als ze dat nu eens kunnen reduceren tot 15 min en capaciteit van 600 km

  • Leo Marien

    Ale, weer een paar dure golfkarretjes erbij. Dat de elektromotor het op termijn gaat worden geloof ik wel maar NOOIT zal ik gaan zitten op een bed van chemische brol die dan ook nog eens super gevaarlijk is in een ongeval. Met batterijen niks als last, piekvermogens bij het opladen, actieradius, terugval batterij...daar zullen ze snel achter komen. Hoe goedkoper de wagens gaan moeten worden, hoe groter de problemen. Ze kunnen het zelfs nog niet fatsoenlijk met een dure mobiele telefoon.