Een open SUV: waarom maakt VW deze T-Roc Cabrio?

De Volkswagen T-Roc Cabrio
Volkswagen De Volkswagen T-Roc Cabrio
Volkswagen introduceert binnenkort een autotype dat we bijna nooit zien: een cabrioletversie van een SUV. De open auto is op basis van de T-Roc, heeft een canvas dak dat in negen seconden opent en verschijnt in het voorjaar van 2020 op de weg.

De reden waarom Volkswagen de auto introduceert laat zich raden: op dit moment zijn SUV’s (Sports Utility Vehicles) populairder dan elke andere soort. Bovendien geven kopers in dit deel van de markt relatief veel geld uit aan hun auto, daar probeert het Duitse merk nu dus een graantje van mee te pikken. De dichte T-Roc verkoopt goed volgens Volkswagen, deze open variant moet het succes uitbreiden.

De T-Roc Cabrio krijgt dus een elektrisch bedienbaar dak van zacht canvas, dat zich in negen seconden opent en achterop de auto wordt opgevouwen. Dat kan rijdend tot een snelheid van 30 kilometer per uur.  Opmerkelijk: de normale T-Roc heeft vier portieren en een grote vijfde deur, de cabriolet krijgt twee langere zijdeuren terwijl de achterklep veel korter is. Hiermee wordt de T-Roc Cabriolet voorlopig de enige open auto die Volkswagen levert: de open versies van de Golf en de Beetle zijn inmiddels uit productie.

De VW T-Roc Cabrio
Volkswagen De VW T-Roc Cabrio
De VW T-Roc Cabrio
Volkswagen De VW T-Roc Cabrio

De enige autofabrikant die de laatste jaren een soortgelijk model heeft gemaakt is Land Rover. Er bestaat immers een open versie van de vorige Range Rover Evoque.

Style en R-Line

Volkswagen levert de T-Roc Cabrio vanaf de lente van 2020 in twee verschillende versies: de Style is de standaard, terwijl de R-Line (zie de witte auto op de foto’s) stoerdere bumpers en sportievere details laat zien. Er is alleen keuze uit twee benzinemotoren: de 1.0 TSI driecilinder met 115 pk (85 kW) en de 1.5 TSI met vier cilinders en 150 pk (110 kW).

Prijzen zijn nog niet bekend, de T-Roc Cabrio is in het echt te bewonderen tijdens de internationale autotentoonstelling van Frankfurt begin september.  

De Volkswagen T-Roc Cabrio
Volkswagen De Volkswagen T-Roc Cabrio
De Volkswagen T-Roc Cabrio
Volkswagen De Volkswagen T-Roc Cabrio
De Volkswagen T-Roc Cabrio
Volkswagen De Volkswagen T-Roc Cabrio
De Volkswagen T-Roc Cabrio
Volkswagen De Volkswagen T-Roc Cabrio
De Volkswagen T-Roc Cabrio
Volkswagen De Volkswagen T-Roc Cabrio
De Volkswagen T-Roc Cabrio
Volkswagen De Volkswagen T-Roc Cabrio



10 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Ludwig Vanleeuwen

    SUV is een modern woord voor de oeroude jeeps, dus zo revolutionair is die moderne cabrio niet, kijk maar naar Defender Convertible en andere Wranglers...

  • Miel Schaker

    Bij VW brengen ze veel modellen op de markt. Na een tijdje verdwijnen ze in alle stilte. EOS, Sirocco, Beetle, Phaeton...

  • David Wolput

    Eerste dergelijk model was de Nissan Murano Crosscabriolet uit 2010. Deze werd geen succes. Nadien kwam de Landrover Evoque Cabrio in 2015 op de markt. Deze is ook geen succes gebleken aangezien het niet wordt voorgezet op het nieuwe model Evoque. Benieuwd dus of VW er wel genoeg klanten voor zal kunnen vinden, maar betwijfel het.

  • Sam Rogiers

    Elke suv/crossover cabrio was een flop. Dat zal hier niet anders zijn. Een open dak is voor velen het verlies aan prakticaliteit niet waard

  • piet devlieger

    Spijtig dat de gewone versie enkel in vierdeurs leverbaar is - hij zou stukken mooier zijn in 2-deurs. Net zoals de Golf en de Polo mooier zijn in 2-deurs maar niet meer gemaakt worden. Als cabrio zie ik dat wel niet zitten maar dat is gewoon een kwestie van smaak - daarover valt nu eenmaal niet te twisten.