Dure auto’s meest storingsgevoelig door hightechsnufjes

BMW-instrumentarium
BMW BMW-instrumentarium
De helft van alle problemen die zich het afgelopen jaar voordeden met nieuwe auto’s had te maken met hippe multimediasystemen. Dat blijkt uit onderzoek van de Britse autowebsite JD Power. Saillant detail: de als degelijk bekendstaande Duitse topmerken scoren het slechtst.

De innovatierace onder autofabrikanten lijkt vooral te leiden tot hoofdpijn bij autokopers. Onder storingen in multimediasystemen vallen problemen met audio, communicatie, entertainment en navigatie. BMW, Fiat en Audi scoren qua storingen het slechtst, terwijl Peugeot en Skoda als beste uit de bus komen.

De studie, nu voor de vijfde keer uitgevoerd, meet het aantal problemen per 100 voertuigen (PP100) om merken te rangschikken in volgorde van betrouwbaarheid.
 Dus hoe lager de PP100-waarde, des te beter de fabrikant wordt beoordeeld. In totaal meet de studie 177 probleemverschijnselen in acht verschillende categorieën. De gegevens zijn gebaseerd op de feedback van 11.530 eigenaren over nieuwe auto’s die zijn gekocht tussen november 2015 en januari 2018.

Peugeot scoort

Hoewel vaak wordt gedacht dat auto's steeds betrouwbaarder worden, is er nog steeds een zorgelijk aantal problemen dat wordt veroorzaakt door navigatiesystemen. Volgens JD Power eindigt BMW onderaan met 181 problemen per 100 voertuigen. Audi blijft zijn Duitse rivaal niet ver voor met 167 problemen per 100 voertuigen. Jaguar, Land Rover en Mercedes staan ook laag, wat laat zien dat het uitgeven van grote bedragen aan nieuwe auto’s geen garantie biedt voor kwaliteit.

Aan de andere kant van het spectrum leverde de Franse autofabrikant Peugeot een topprestatie met een score van 77. Dat is een mooi resultaat voor een fabrikant die vaak wordt geassocieerd met onbetrouwbare voertuigen.
 Skoda en Hyundai deden het ook uitstekend met 88 en 90 PP100; Nissan en Suzuki voltooien de top vijf van meest betrouwbare autofabrikanten.




17 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Els Pauwels

    ik heb ondertussen al 4 Europese automerken versleten: Mini, VW, Skoda, Mercedes. De meeste en grootste problemen met de VW, en de Skoda, de andere ook, maar minder problematisch. Ik ben nu tot een punt gekomen, dat ik Europese auto's links laat liggen, ik koop enkel nog Aziatische nu, teveel problemen gehad met de Europese, de emmer is vol nu.

  • Andy Janssens

    Heb een C220 Cabrio met alle toeters en bellen, sinds 2017, heeft nu dik 40.000KM en behalve onderhoud nog niks weten haperen.

  • Robert DE REU

    Je kan jezelf dikwijls veel ellende besparen om niet direct het laatste nieuw model te willen, wacht liever een paar jaar, dan zijn de kinderziektes grotendeels uit. ( Denk maar aan de Mercedes E klasse van 2003, een hoop ellende, mijn Mercedes E van bouwjaar 2008 zelfde model als toen heeft al die problemen niet meer en rijdt al jaren probleemloos ).

  • BERT VAN ELST

    van citroen, peugeot en renault zullen we dan maar zwijgen zeker, das precies een lunapark als ge daar mee rijd, en dan rijden we nog niet met elektrische wagens

  • ROBERT GERTS

    Yep. Typisch Duitsers! Dinds de VW golf is hun dashbord meervop een kerstboom beginnen lijken. BMW volgde, en nu ook Mercedes! Voor ALLES een lample, en electronica, zodat een gewone mechaniekervniets meervkan maken.99% van de eigenaars weten niet met wat voor levensgevaarlijke dingen ze rondrijden! Bv. Electronisce besturing! Ipv ijzeren stangen, enkele draadjes! Draadje door, en je wagen stuurt gewoon NIET meer!