Duitsland wil miljoen oplaadpalen tegen 2030

Archiefbeeld.
REUTERS Archiefbeeld.
Duits bondskanselier Angela Merkel wil tegen 2030 1 miljoen oplaadpalen voor elektrische wagens in Duitsland, zo verklaarde ze zondag in haar wekelijkse podcast. Momenteel zijn er nog maar 21.000 oplaadpalen bij onze oosterburen. Morgen staat een belangrijke top met de machtige Duitse auto-industrie op het programma. 

"Mobiliteit moet in de toekomst klimaatvriendelijk, flexibel, betaalbaar en comfortabel zijn", verklaarde Merkel.
In de meeting met de auto-industrie zal er onder meer besproken worden hoe de afbouw van fossiele brandstoffen aangemoedigd kan worden. Eén van de mogelijkheden zijn hogere subsidies bij de aankoop van een elektrische wagen, waarbij bijvoorbeeld ook de sector een deeltje van die kost zou dragen.

Eerder besliste de Duitse regering al dat de huidige subsidies worden verlengd. Door nu ook meer laadpalen te gaan bouwen, zou het vertrouwen van de burger in elektrische mobiliteit moeten groeien. Ook hier kan de industrie een tandje bijsteken. Een ander discussiepunt op de top met de autobonzen wordt de impact van de transitie op de werkgelegenheid in de sector.

ANP



20 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • raf peeters

    @Geert Tamsyn ,je hebt gelijk ,mijn klein en achterkleinkinderen geef ik in deze fase ook steeds gelijk bij gebrek aan de ontwikkeling momenteel.

  • Geert Tamsyn

    In de VOX-reportage houdt men rekening met de specifieke Duitse stroommix met steen- en bruinkoolcentrales, wordt ook expliciet gezegd, maar dat hebt u natuurlijk toevallig niet gehoord, Raf Peeters. In ons land, met 4 op 10 gezinnen die hernieuwbare stroom hebben, is een EV al milieuvriendelijker na 30.000 km (bron: ADAC). Maar aangezien zowat alle auto's veel meer dan 100.000 km. doen, zijn ook in Duitsland de EV de groenste optie. En dat heeft de Duitse regering goed begrepen.

  • raf peeters

    @Geert Tamsyn,en wat zou er niet kloppen?.Voorbije weekend op VOX HD Auto MotorSport is de nieuwe Peugeot 308 getest,benzine,diesel en E versie en wie kwam er uit als winnaar na rekening gehouden met alle elementen,CO2 ,productie ,recyclage, wel met afstand de diesel en nu gij.De E wagen is eerst na 100000km hoe je ook draait CO2 neutraal,de batterij is zowat van vervuilend en belastend bij productie,recyclage maar die doen er geen doekjes om zoals Test Aankoop.

  • Jan Verstrepen

    Waar gaan ze de stoom halen daarvoor, van Bruinkool centrales of thuis met de diesel generator.

  • PAUL VERSPEELT

    Geert Tamsyn : de meeste mensen , zo'n 98,5´% , hebben inderdaad die laadpalen niet nodig , die rijden met een echte auto en zijn verstandig genoeg om zich niet in te laten met die elektrische prullen.