Duitse studie: flitsmarathons werken niet

Het effect van snelheidscontroles is kortdurend en zorgt alleen tijdens aangekondigde controles voor minder ongevallen, zo blijkt uit een Duitse studie.
picture alliance/ dpa Het effect van snelheidscontroles is kortdurend en zorgt alleen tijdens aangekondigde controles voor minder ongevallen, zo blijkt uit een Duitse studie.
Grootscheepse snelheidscontroles hebben een zeer kortdurend effect, zo blijkt uit Duits onderzoek. Kort na deze flitsmarathons hervallen hardrijders opnieuw en stijgt het aantal verkeersslachtoffers weer.

De Duitse politie houdt sinds 2013 op regelmatige basis grootschalige flitsmarathons (ons land startte een jaar later). Maar deze massale inzet heeft geen langdurig effect op het verkeersgedrag van bestuurders, zo blijkt uit een studie van de Universiteit van Passau.

De studie omvatte onderzoeksgegevens over 1,5 miljoen ongevallen tussen 2011 en 2014, evenals de gegevens van alle flitspalen op de marathondagen en de andere dagen in de onderzochte periode. De bijbehorende informatiecampagnes in de media werden ook geëvalueerd.

Kortdurend effect
Volgens het onderzoek hebben de mediacampagnes en de flitsmarathon zeker een effect: beide leiden ertoe dat mensen langzamer en voorzichtiger rijden tijdens de campagne. Het aantal ongevallen in de dagen voorafgaand aan de marathon daalde met 4,7 procent in vergelijking met vergelijkbare dagen en met 7,5 procent op de flitsdagen zelf. 

Mensen worden dus wel aangespoord om hun gedrag te verbeteren, wat tijdelijk leidt tot minder ongevallen, maar alleen tijdens de dagen waarop wordt gecontroleerd. Jens Schade, verkeerspsycholoog aan de Technische Universiteit Dresden, zei tegen opinieblad Stern dat snelheidscontroles altijd een zeer kortdurend effect hebben. “Radarcontroles en flitsmarathons kunnen minimale na-effecten hebben, maar ze veranderen het gedrag van bestuurders op de lange termijn niet.”

Kangoeroe-effect

Volgens Schade laten automobilisten alleen consequent het gas los als ze permanent het gevoel hebben dat ze gecontroleerd worden. Vaste controles leiden volgens hem alleen maar tot het zogeheten ‘kangoeroe-effect’. “Bestuurders rijden snel naar het punt van de snelheidscontrole, remmen dan even af, om vervolgens het gas weer in te trappen”, aldus de verkeerspsycholoog. 




22 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Els Martin

    Realistische snelheden en er zullen veel minder overtredingen zijn

  • PETER PERMENTIER

    De boetes zijn te laag,de flits morathons worden aangekondigd? En zijn 2 of 3 x per jaar, een giller, refereer naar Frankrijk, regelmatig controle rijbewijs met punten en geen krediet van 5km/hr zoals hier en, plus in de dorps kommen en woongebieden worden de ezelsruggen met overvloed aangelegd ook de enige juiste methode om de snelheden van 30km/hr en 50km/hr te respecteren, zelfs voor het oprijden van ronde punten worden ze geplaatst, eenvoudig,geen onderhoud geen bekabeling

  • Ronny Biesen

    Klopt ook, flitmarathons zijn er enkel gekomen om de kassa te vullen. Meer inkomsten op korte tijd. Logisch toch als je 24 uren flitsmarathon houdt, dat op uur 25 iedereen terug gas geeft of niet?

  • Johan Billiet

    In andere landen waar de boetes (veel) hoger zijn en controle frequenter of permanenter, werkt dat wonderwel zeer goed. Duits verkeersboetes zijn eerder symbolisch...

  • Dirk Vregels

    In Duitsland heb je realistische snelheden naargelang de infrastructuur dus is de drang om sneller te rijden als toegelaten minder aanwezig. In Belgie is de snelheid overal 20 km/u te laag wat te snel rijden juist in de hand werkt. Maar ja, dit is dan ook gedaan voor een extra inkomstenbron voor de overheid.