Drukke Duitse snelweg heeft bovenleiding voor hybride vrachtwagens

eHighway
Siemens AG eHighway
In Duitsland is de eerste openbare eHighway voor vrachtverkeer geopend. Op een druk gedeelte van de A5 tussen Frankfurt en Darmstadt bevindt zich een testtraject met een bovenleiding voor hybride vrachtwagens.

De eHighway moet volgens de initiatiefnemers een van de meest efficiënte oplossingen worden voor goederenvervoer zonder uitlaatgas. Er zijn echter genoeg kanttekeningen bij te plaatsen. Trolleybussen zijn, ook hier, nooit een groot succes geworden. In Gent reed de laatste tot eind 2008. 

Vooral hun kwetsbaarheid speelt trolleybussen parten: het gaat gauw mis in de verbinding tussen een rijdende auto, die zich niet zoals een trein op een spoor bevindt, en de bovenleiding. Toch probeert elektronicagigant Siemens het weer na eerdere, kleinschaligere tests in Amerika en Zweden.

Het grootste testtraject in Duitsland zal de komende tijd steeds intensiever worden gebruikt. Medio 2020 moet het aantal trolleytrucks op de weg tot vijf zijn toegenomen. De wagens zullen in ieder geval tot en met 2022 meerdere malen per dag op de eHighway tussen Weiterstadt en Langen/Mörfelden rijden.

Het gaat om hybride vrachtwagens, die zijn uitgerust met een combinatie van elektrische en dieselmotoren. Als ze op de eHighway rijden, kunnen ze stroom afnemen via de bovenleiding. Hier rijden ze in elektrische modus en ze laden dan tegelijkertijd hun accu’s op. 

In de stedelijke gebieden, waar ze hun goederen inladen en bezorgen, rijden ze dankzij de opgeladen accu's ook in volledig elektrische modus. Door het opladen aan de bovenleiding op de snelweg houden ze een zo groot mogelijke actieradius. Mocht de accu onverhoopt toch leeg raken, dan hebben ze altijd nog hun dieselmotor om te kunnen blijven rijden.

Samenwerking

Het project wordt gecoördineerd door de wegenbouwkundige dienst van Hessen Mobil, die ook verantwoordelijk is voor de exploitatie van de eHighway. Behalve Siemens zijn ook de Technische Universiteit van Darmstadt en energiedienstverlener Entega AG bij het project betrokken.

Het ministerie van Milieu heeft de bouw van een fabriek voor de wagens gesteund met 14,6 miljoen euro. Daarnaast is 15,3 miljoen euro beschikbaar besteld voor de praktijktest tussen Frankfurt en Darmstad. De vijf hybride vrachtwagens zijn overigens van verschillende transportbedrijven. De eerste vrachtwagen die op het traject rijdt wordt geëxploiteerd door Spedition Schanz.

Alternatief voor het spoor

In totaal heeft het Duitse ministerie van Milieu de afgelopen jaren meer dan 70 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de ontwikkeling van de trolleytrucks. De technologie is vooral interessant voor dat deel van het vrachtwagenverkeer dat op middellange tot lange termijn niet naar het spoor kan worden overgeheveld.

“Elektrische bovenleidingtrucks zijn een bijzonder efficiënte oplossing op weg naar klimaatneutraal vrachtverkeer”, zegt Rita Schwarzelühr-Sutter, staatssecretaris van Milieu. “We hebben ze jarenlang getest op een niet-openbaar testcircuit. De praktijktest begint nu op de A5 tussen Frankfurt en Darmstadt. Er volgen nog twee testbanen in Sleeswijk-Holstein en Baden-Württemberg.’’

eHighway
Siemens AG eHighway
eHighway
Siemens AG eHighway
eHighway
Siemens AG eHighway
eHighway
Siemens AG eHighway



19 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jan Verstrepen

    Dat hadden de tram's ook vroeger dus ze hebben niets nieuws uitgevonden, iemand met gezond verstand had die tram's laten voortbestaan.

  • Frans Peeters

    Als ik de binnenvaartwegen bekijk zoals het Albertkanaal zie ik maar weinig boten ondanks de grote kosten om alle bruggen te verhogen

  • Lilly Daems

    Dat is de tram van vroeger . Terug naar af . En dan binnen 25 jaar terug naar verbrandingsmotor .

  • Ronny Vansteelandt

    Extra motor en toebehoren is extra gewicht en betekend dus minder laadkilo's. Dat betekend meer vrachtwagens om dezelfde lading te moeten vervoeren en dat betekend dan weer extra file's ... De verbrandingsmotor vervang je niet zomaar in een handomdraai. Waterstof is volgens mij voorlopig de beste oplossing..

  • willem willems

    mooi