Dit zijn volgens VAB de favoriete auto’s van de Vlaamse gezinnen

VAB
Mobiliteitsorganisatie VAB heeft de resultaten bekendgemaakt van haar 33e Gezinswagen van het Jaar-verkiezing. Een jury, bestaande uit 21 autojournalisten en 52 Vlaamse gezinnen, verkoos de Renault Clio (in de categorie tot 20.000 euro), Citroën C5 Aircross (in de categorie tot 31.000 euro) en de Kia e-Niro (in de elektrische categorie) tot de ideale familieauto’s.

In de ‘budgetvriendelijke’ categorie (tot 20.000 euro) bleek er dit jaar geen maat te staan op de pas vernieuwde Renault Clio, die met een totaal van 151 punten kop en schouders boven de nummers 2 (Citroën C3, 131 punten) en 3 (Opel Corsa, 121 punten) uitstak. Zowel de gezinnen als de vakpers prezen de Clio om zijn sterk verbeterde interieurafwerking, lage gebruikskosten en praktische karakter. De Citroën stelde er een frivole verschijning en een uitstekend zitcomfort tegenover, al bleken die troeven niet te volstaan om de Renault Clio van een verdiende eindzege in zijn categorie te houden.

In de ‘budgetvriendelijke’ categorie (tot 20.000 euro) bleek er dit jaar geen maat te staan op de pas vernieuwde Renault Clio.
VAB In de ‘budgetvriendelijke’ categorie (tot 20.000 euro) bleek er dit jaar geen maat te staan op de pas vernieuwde Renault Clio.

Geen diesel

In de categorie tot 31.500 euro, waarin dit jaar maar liefst 13 kandidaten aan de start kwamen, viel dit jaar op dat de deelnemende merken geen enkele dieselwagen hadden afgevaardigd. Wel waren er, naast de alomtegenwoordige compacte benzines, ook drie wagens met alternatieve aandrijfvormen: één auto op CNG (Seat Leon) en twee hybrides (Hyundai Kona en Toyota Corolla Touring). Hoewel deze drie wagens veruit de laagste kilometerkostprijzen konden voorleggen (zie tabel), leverde de verkiezing een nek-aan-nekrace op tussen twee auto’s die we vooraf als favoriet hadden bestempeld: de Citroën C5 Aircross SUV en de Skoda Scala. 

VAB
De Citroën C5 Aircross kreeg af te rekenen met sterk weerwerk van de Skoda Scala, maar trok het laken naar zich toe dankzij zijn ruimte interieur, grote koffer en een uitstekend zitcomfort.
VAB De Citroën C5 Aircross kreeg af te rekenen met sterk weerwerk van de Skoda Scala, maar trok het laken naar zich toe dankzij zijn ruimte interieur, grote koffer en een uitstekend zitcomfort.

Uiteindelijk was het de grote Citroën C5 Aircross die met 123 punten aan het langste eind trok, met dank aan zijn uitstekende ophanging met ‘Progressive Hydraulic Cushions’ en zijn ruime interieur. De Skoda Scala strandde weliswaar op een zucht van zijn Franse concurrent (113 punten), ook de Tsjechische middenklasser kreeg veel lof voor zijn buitengewone ruimteaanbod en een aantal slimme details, zoals een in de tankdop geïntegreerde ijsschraper en een parapluhouder in het deurportier. De derde plaats tot slot ging naar de Ford Focus Active (111 punten), de avontuurlijke variant van de winnaar van 2019.

In de elektrische categorie ging de eindzege naar de Kia e-Niro, een familiale crossover met een rijbereik van zo’n 450 kilometer.
VAB In de elektrische categorie ging de eindzege naar de Kia e-Niro, een familiale crossover met een rijbereik van zo’n 450 kilometer.

Elektrisch

Last but not least hechtte VAB dit jaar opnieuw veel belang aan de elektrische categorie (plug-in hybride en 100% elektrisch), een segment dat de komende jaren nog sterk aan belang zal winnen. Dit jaar ging de eindwinst naar de Kia e-Niro, een familiale crossover met een reëel rijbereik van zo’n 450 kilometer. 

De Zuid-Koreaanse e-Niro werd door de jury geprezen omwille van zijn intrinsieke rijkwaliteiten, zijn functionele interieur en – opvallend voor een elektrische auto – zijn gunstige prijs/kwaliteitsverhouding, zeker als je de lagere gebruiks- en onderhoudskosten mee in rekening brengt. De tweede plaats ging naar de Nissan Leaf e+ (104 punten), het podium werd vervolledigd door de Hyundai Kona EV (102 punten).

VAB



17 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • piet devlieger

    @rob Verbeiren : in 2002 kocht ik een nieuwe C5 benzine en nam er de verlengde garantie bij. In de eerste 2 jaar 48 interventies onder garantie nodig gehad. Na 3 jaar en 90.000 km was ik de ellende beu en heb ik hem voor peanuts verkocht - ik wilde de koper niet bedriegen. Zo zie je maar. Met twee Xm's had ik veel minder problemen. In ieder geval komt er bij mij geen Franse auto meer binnen, zelfs al krijg ik hem gratis.

  • rob Verbeiren

    Voor de mensen die denken dat de Duitse wagens de beste zijn ik rij al 13 jaar in een zeer comfortabele en probleemloze C5 diesel 2 liter van 138 pk, Duitse wagens zijn oncomfortabel lawaaierig en overreden in de pers, heb al in Duitse wagens gereden viel mij tegen hoor .

  • Willy De Jonghe

    Dit zijn de 2 wagens met de slechtste garantie voorwaarden ...krijg maar is iets voor met een citroen.

  • Johan Blondeel

    Volgens mijn mening vind ik de Duitse wagens toch een stukje beter dan de France.

  • Hans Molenbeek

    Waren de SUV’s niet aan hun laatste adem bezig? Vreemd dat ze dan toch de favorieten zijn