Dit zijn de meest vervuilende automerken van Europa

Rolls-Royce
Rolls-Royce, Lamborghini, Aston Martin, Ferrari en Bentley zijn de meest vervuilende automerken van Europa. Hun auto’s stoten gemiddeld tussen de 266 en 329 gram CO2 per kilometer uit, oftewel drie keer meer dan een gemiddelde Toyota.

Grote winnaar van het onderzoek van researchbureau JATO is uiteraard Tesla met nul procent (lokale) uitstoot. Daarbij worden de kolenfabrieken die honderd kilometer verderop staan te stoken wel niet meegeteld. Goede tweede is mini-merk Smart met zijn lichte autootjes en petieterige motoren. Het eerste serieus grote automerk is Toyota op de derde plek, met dank aan de grote hoeveelheid hybrides.

JATO

Lada

In de top tien staan ook merken als Citroën en Renault, die vooral viercilinders onder de klep hebben. BMW en Mercedes doen het relatief slecht dankzij hun benzineslurpende motoren in de AMG- en M-varianten. De plekken 30 tot en met 37 zijn voor producenten die niet of nauwelijks geïnvesteerd hebben in kleine motoren en/of hybrides. Of merken die nog rondrijden met verouderde techniek aan boord, zoals Lada.

JATO

Grote sprongen

De luxe- en sportwagenmerken scoren het slechtst. Ze zijn over het algemeen zwaar en hebben mastodonten van motoren aan boord die veel brandstof verstoken. Wel grappig is dat merken als Aston Martin, Bentley, McLaren en Porsche ten opzichte van 2016 de grootste stap voorwaarts gemaakt hebben qua terugdringen van de CO2-uitstoot. 




108 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Gino Denil

    Een grasmaaier op benzine doet gemiddeld 5 km per jaar, Stefanie, Fanny Verhuysen. Als je al een grasperk hebt dat wat groter is dan 10 op 10. En met 20 meter kabel zal je niet ver komen. Die contactdoos voor de stekker staat toch ook niet in het midden van je perkje. De elektriciteit die je verbruikt wordt voor een deel nog met fossiele brandstoffen opgewekt. Over de productie en recyclage van de accu zullen we maar niet verder doorgaan zeker.

  • Johan Van Biesen

    Co2 is voeding voor de planten, Nox daarentegen...

  • Marco Debart

    Ze zeggen er wel niet bij , dat deze auto's gewoonlijk VEEL minder kilometers per jaar rijden, dan een doorsnee middenklasser. Dus met als gevolg VEEL minder vervuilen.

  • guy vermeulen

    geen probleem, met betalen heb je gedaan en maar gas geven.

  • cecil atherton

    Die Lada lijkt me wel wat, goedkoop hypocriete groene huichelaars koeioneren.