Dit wordt de belangrijkste auto voor Volkswagen sinds de Golf

VW
Hij klinkt als een ruimteschip, oogt zeer alledaags en moet ervoor zorgen dat ook de accu-auto een echte ‘volks-wagen’ wordt. In Zuid-Afrika zijn de eerste testmodellen van de Volkswagen ID gespot.

Volkswagen had al eerder elektrische modellen in huis, maar dat waren varianten van de Up en Golf met een beperkte actieradius. Nu moet de ID zorgen voor de elektrische ommekeer. Het nieuwe model, dat vanaf de tekentafel is ontworpen als elektrische auto, wordt betaalbaar, praktisch en ongecompliceerd. Begin volgend jaar start de productie in het Duitse Zwickau en tegen het voorjaar van 2020 zal de ID op de markt komen.

Volkswagen

Volkswagen is laat in deze klasse: Kia heeft al de E-Niro, Hyundai de Kona en Opel de Ampera-E. Toch lijkt het erop dat VW de grootste en meest ambitieuze plannen heeft met deze auto in de zogeheten Golf-klasse. Want net als de Golf biedt de ID geen spectaculaire, maar wel een positieve alledaagse, normale rijervaring. Hij accelereert snel bij het stoplicht, voelt zich prima thuis op de snelweg en inhalen is gemakkelijk, aldus VW.

VW

In tegenstelling tot Tesla benadrukt VW echter niet de sprintcijfers van de ID. Dat gevecht moet worden uitgevochten door groepsmerken als Audi of Porsche. Volkswagen wil alleen maar de angst voor een lege accu wegnemen en de overgang van verbrandingsmotor naar elektrisch zo gemakkelijk mogelijk maken. De ID is anders dan de modellen van de concurrentie. Want terwijl Hyundai, Audi, Tesla, Jaguar en Mercedes beginnen met een elektrische SUV, kiest Volkswagen voor een meer alledaagse vorm én prijs. 

VW

De ID moet bovendien direct geld in het laatje brengen en geen groen vijgenblad zijn om de sjoemeldiesel-affaire mee te bedekken. En dus hangt veel af van dit model, dat - saillant genoeg - ongeveer tegelijkertijd met de nieuwe VW Golf wordt geïntroduceerd. Na de officiële wereldpremière in het najaar van volgend jaar en de internationale marktlancering in het voorjaar van 2020, zal dit model het startschot vormen voor een hele familie van zo'n 10 elektrische voertuigen. 

VW

De compacte hatchback ID lijkt veel op de concept car Nexo, die eerder dit jaar werd onthuld. De auto heeft korte overhangen, wat moet leiden tot veel binnenruimte en staat op een nieuw, speciaal ontwikkeld platform voor elektrische modellen met de motor op de achteras. De basisversie krijgt 150 pk, de tweede variant 204 pk en beide auto's hebben een trekkracht van 300 Newtonmeter. De basisversie gaat ongeveer net zoveel kosten ‘als een rijk uitgeruste Golf diesel’ (dus ergens rond de 30.000 euro) en de actieradius is 330 kilometer volgens de WLTP-cyclus. 

Op basis van dit onderstel wil VW tot 2022 maar liefst 27 verschillende modellen presenteren.
Volkswagen Op basis van dit onderstel wil VW tot 2022 maar liefst 27 verschillende modellen presenteren.

Optioneel levert VW de ID met een batterij-pack waarmee je 550 kilometer ver komt. Later zal er een derde, krachtiger GTI-achtige variant worden voorgesteld. De ID heeft nog een onbedoeld retro-trekje, want het wordt de eerste Volkswagen sinds de Kever waarbij de motor weer achterin ligt.

De VW I.D. Nexo conceptcar
VW De VW I.D. Nexo conceptcar



37 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Marius Merchiers

    @ Willy plateau. Waterstof produceren is super energie verslinden. Dit gebeurt door elektrolyse van water maar de energie die je er in steekt is groter dan de output. Dus geen goed rendement. Daarbij nog eens energie verlies door vervoer en opslag om het koel te houden (vloeibaar houden kan alleen bij zeer koude temperaturen). Ik geloof er niet in. Ik wacht wel op solid state Lithium batterij

  • Pierre Decauwers

    Nog enkele jaren wachten op nieuwe accutechnologie. Lithium, kobalt, ... tralala ... zal het alvast niet worden. Sodiumbatterij is al meer belovend.

  • willy platteau

    beter wachten tot de auto's met brandstofcel algemener worden , waterstof tanken duurt even lang als benzine of diesel tanken ,en de actieradius is veel groter dan de elektr. auto's !

  • Jan Verstrepen

    Heel beperkt nuttig de afstand dat je met zo een duur ding kunt doen is totaal nutteloos, 450 km onder ideale omstandigheden met nieuwe batterijen, onder echte omstandigheden misschien 200km en dan nachtje uitslapen om dat ding op te laden,als er al genoeg stroom zal zijn.

  • Geert Tamsyn

    Els Pauwels, een brandstofwagen zal altijd vervuilend zijn, hoek klein en licht hij ook is. Bij EV heeft de eigenaar tenminste de keuze m.b.t. de elektriciteit die hij gebruikt. Wat in die batterijen zit, wordt voor 100 % gerecycleerd. En binnen enkele jaren hebben we de droge stof batterij, die u moeiteloos een autonomie van meer dan 600 km. geeft.