Dit ijzersterke legervoertuig is ook een ideale camper (en gewoon te koop)

Pinzgauer
Het Oostenrijkse leger dumpt massaal zijn Pinzgauer-minitrucks en dat is goed nieuws voor burgers. Comfort is aan boord van het logge legervoertuig weliswaar niet te vinden, maar als expeditie-camper is hij ook voor ‘gewone’ mensen onovertroffen. Zij kunnen de afgedankte wagens nu kopen.

De Pinzgauer werd ontwikkeld en gebouwd door Steyr Puch voor de Oostenrijkse strijdkrachten in Graz. De minitruck behoort volgens kenners tot de beste terreinauto's ter wereld. De ontwikkeling ervan begon in 1964 en in 1971 werden de eerste modellen afgeleverd. De 4x4 werd vernoemd naar een beroemd Oostenrijks paardenras.

In totaal werden meer dan 30.000 exemplaren gebouwd. De Pinzgauer is verkrijgbaar met benzine- of dieselmotor. De diesels zijn echter duidelijk in de minderheid. Het model is gemaakt als een kort 4x4-model of als een langere 6x6 met drie assen. Met gesloten dak diende de wagen als radio- en commandoauto en met dak van canvas als transportvoertuig.

Hoewel Pinzgauer ook civiele uitvoeringen kon leveren, zoals een brandweerauto-variant, kwamen de meeste modellen in het leger terecht. Naast bij het Oostenrijkse leger diende de Pinzgauer in de strijdkrachten van het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Saoedi-Arabië, Jordanië en vele andere landen. In het Verenigd Koninkrijk werd de Pinzgauer tot 2007 gebouwd, in Oostenrijk werd de productielijn in het jaar 2000 gesloten.

Pinzgauer

11.000 euro

Langzamerhand neemt het Oostenrijkse leger nu afscheid van de trouwe strijdmakkers. Alleen al in 2014 heeft het leger 700 Pinzgauers op de markt gebracht. Over het algemeen zou de toestand van de Pinzgauer uit het Zwitserse leger echter de beste zijn. Daar werden ze het langst in actieve dienst gehouden en dus hebben ze daar tot het laatst goed onderhoud gehad.

In de handel worden de terreinvoertuigen aangeboden tegen prijzen vanaf ongeveer 11.000 euro. Het prijsniveau varieert echter van jaar tot jaar. Het hangt af van welke aantallen een willekeurig leger per jaar afstoot. 
De Pinzgauer is nagenoeg onverwoestbaar en zeer goed in het terrein, maar de particuliere koper moet compromissen sluiten.

Pinzgauer

Lawaai

De bestuurder en voorpassagier zitten nog enigszins comfortabel; op dezelfde manier als een Kever uit de vroege jaren zestig. Maar zonder extra isolatie is het geluidsniveau aan boord erg hoog. Bovendien is het model niet echt snel. Rond de 110 kilometer per uur zou mogelijk moeten zijn, maar bij 80 kilometer voelt de auto zich het best.

Het werkpaard uit Graz is dus niet de juiste keuze voor het dagelijkse woon-werkverkeer, maar er zijn wel veel particuliere kopers die hun ‘Pinz’ veranderen in een expeditiecamper.
 De drie-asser biedt de meeste ruimte. Maar ook populair zijn de gesloten varianten. Ze kunnen worden opgewaardeerd met een vouwdak. Een andere manier om met de beperkte ruimte om te gaan, is door een slaapbox op het dak te plaatsen.

Pinzgauer
Pinzgauer
Pinzgauer
Pinzgauer



11 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • joeri gielen

    Hahaha.....traag is hij niet en de benzine 710/712 is inderdaad niet zuinig maar wat wil je het zijn voertuigen van de jaren 70 en toen was dat nog geen probleem. De diesels 716/ 718 zijn moderner en hebben een vw, Audi krachtbron, deze kunnen best mee en halen makkelijk 110 km/U helemaal niet te vergelijken met een unimog eerder met een mercesdes G klasse zonder de luxe natuurlijk. Ik heb een 716 ( enige in belgie) en 3 haflingers.

  • Jan Verstrepen

    Moet vooral prettig zijn om dat ding vol te tanken. Vooral voor de pomphouder dan ik denk dat met één keer zijn dag goed is.

  • Geert Tamsyn

    Neen, Lucien Mertens, 't is daarmee dat ze er vanaf willen.

  • Dirk Pieters

    En zuinig dat ze zijn en dan die uitstoot bijna te verwaarlozen, en gemakkelijk om aan wisselstukken te komen, misschien worden ze nu vervangen door de elektro versie, na een half uur rijden accu plat, maar geen nood je kan hem als camper gebruiken

  • guido vermeyen

    Gelijkt op de "unimog" van het Belgisch leger...een Mercedes...draaide op alle brandstof....