Dit ‘bouwmarktproject’ is duurder dan een gloednieuwe Ferrari

Metro 6R4
Silverstone Auctions Metro 6R4
Halverwege de jaren 80 inspireerde de ‘Groep B’-racecategorie van het World Rally Championship tot de wildste, krachtigste rallyauto’s ooit gebouwd. Eén daarvan is deze MG Metro 6R4 van het ter ziele gegane Austin-Rover.

Je zou het niet zeggen, maar dit ogenschijnlijke samenraapsel van onderdelen uit de doe-het-zelfzaak is een zeldzaam model. Het is een rally-auto van het merk MG, maar de standaard uitvoering van dit specifieke model, de Metro, had destijds een beetje een suf imago en een geringe betrouwbaarheid. Een Nederlandse autojournalist schreef destijds als kop boven zijn test zelfs: ‘Was ‘ie maar onder de grond gebleven'. 

De Metro kon dus wel een imago-boost gebruiken en daarom werd besloten om te gaan rallyrijden met deze MG.
 Dat gebeurde uitgerekend in de jaren 80, wat volgens velen de mooiste tijd van de rallywereld was, toen er nog bijna geen regels golden en fabrikanten compacte auto's opvoerden tot turbomonsters met motoren van meer dan 600 pk.

De MG Metro verscheen in twee gedaanten. Er was een zogenaamd ‘Clubman’-model, een sterke straatversie die ongeveer 250 pk sterk was en waarvan er ongeveer tweehonderd werden gemaakt, plus nog eens twintig die werden gebouwd volgens de Internationale ’Group B’-specificaties. Die kregen een atmosferische 3.0 V6-motor achter de voorstoelen. Daarmee is het een van de weinige Group B-rallywagens die niet over een turbomotor beschikte. 

MG Metro 6R4.
Silverstone Auctions MG Metro 6R4.

Sterk was de auto wel met zijn 410 pk en door de korte verhoudingen van de versnellingsbak, sprintte de auto binnen de twee seconden naar de 100 kilometer per uur. Dat is sneller dan een Formule 1-auto destijds was. In 1986 werd de ‘Group B’-rally echter gestopt na een reeks dodelijke slachtoffers waarbij toeschouwers betrokken waren. De motoren werden kleiner, de turbo’s werden een tijd lang verbannen uit de rallysport en wat overbleef uit die tijd zijn vooral verhalen en filmpjes van mensenmassa's die op het laatste moment uiteenweken wanneer er een auto langsraasde.

MG Metro 6R4
Silverstone Auctions MG Metro 6R4

Het bijzondere aan deze rally-Metro uit 1985 is dat deze auto nooit heeft geracet, slechts twee eigenaren heeft gehad en in totaal slechts zeven mijl heeft gereden. Eind juli wordt deze Metro 6R4 geveild door Silverstone Classic. Verwacht wordt dat er tussen 226.000 en 272.000 euro op zal worden geboden. Voor dat geld kun je ook een splinternieuwe Ferrari 488 GTB kopen.




9 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Luc De zutter

    Deze auto was een bom desrijds in de rallysport ' maar vergaane glorie ' de rallywagens met atmosferische motoren gaan nu veel sneller en veiligere dan dit monster hier ' toch een uniek exemplaar suc6 aan de koper !

  • stefan crama

    Misschien krachtige wagen maar foeilelijk.

  • Willy De Gieter

    Group B was tof, maar zoveel geld voor een metro is gewoon waanzin. Koop dan een t16, een Quattro of een integrale, dan heb je tenminste nog een auto. Die zitten trouwens allemaal boven de 500k. Als je er al een kan vinden.

  • Mohamed Kabbal

    Lijkt op een uitgebouwde R5. Waar is de tijd gebleven dat auto's auto's waren en geen rommel wat we nu gewoon zijn.

  • Hendrik Patyn

    Met 488 kun je niet mee in de sprint tot 100