Deze vijf autofabrikanten zijn de grootste vervuilers, aldus Greenpeace

De Volkswagenfabriek in Wolfsburg.
VW De Volkswagenfabriek in Wolfsburg.
Greenpeace beweert dat de auto-industrie als geheel meer broeikasgassen uitstoot dan de gehele Europese Unie. Volgens de klimaatorganisatie zijn de vijf grootste vervuilers Renault-Nissan, Toyota, General Motors, Volkswagen en Kia-Hyundai.

Volgens de milieuorganisatie wakkeren deze vijf bedrijven de klimaatcrisis sterk aan, zo meldt de Belgische website Gocar.be. Maar ook de overige autofabrikanten schaden het milieu op extreme wijze, zo beweert Greenpeace. De totale milieubelasting van auto's zou gedurende hun levenscyclus gemiddeld bijna een kwart van de jaarlijkse uitstoot van broeikasgassen in ons land vertegenwoordigen.

Volgens Greenpeace was de wereldwijde auto-industrie vorig jaar verantwoordelijk voor meer broeikasgasemissies dan de Europese Unie als geheel. In een manifest dat werd onthuld tijdens de Internationale Autoshow IAA in Frankfurt wijst de organisatie deze week de volgens hen vijf meest vervuilende fabrikanten aan: de Volkswagen Groep, de Renault-Nissan Alliantie, Toyota, General Motors en Hyundai-Kia.

SUV’s

SUV's zijn volgens Greenpeace helemaal fout. De organisatie noemt deze luxe 4X4-modellen ‘een nachtmerrie voor het klimaat’. Greenpeace roept autofabrikanten op om in 2028 helemaal te stoppen met de productie van voertuigen op fossiele brandstoffen en eist dat alle nationale overheden een einddatum noemen wat betreft de toelating van nieuwe benzine- en dieselauto’s.

Zoals zo vaak zijn dit soort onderzoeken op vele manieren uit te voeren. De rekenmethodiek en variabelen zijn niet bekendgemaakt, dus in welke mate gebruik is gemaakt van schattingen die bij kleine veranderingen tot geheel andere conclusies leiden, is niet bekend. Bovendien zijn alle grote autofabrikanten op dit moment bezig met een totale omschakeling van verbrandingsmotoren naar elektrische aandrijving. 




23 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Marc Baert

    Hallo aarde!!!...........hoort u mij ................. Nee men hoort ons niet we weten het allemaal Waterstof is de oplossing maar men kan er niet genoeg mee verdienen. Voorlopig is aardgas het alternatief. Maar het geld moet ook nog in de juiste richting stromen. Waarom beuken de groenen niet door met zulke alternatieven,onbegrijpelijk.

  • George Baaths

    De elektronische auto is de grootste vervuiler je moet van geboorte tot sterfte rekenen

  • karel apostel

    Gaan ze bij Greenpeace zelf ook eens nadenken betreffende vervuiling en voortaan roeibootjes gebruiken als ze de zee op gaan? En de bootvluchtelingen roeibootjes geven?

  • Natacha Verpoort

    Dat Greenpeace eens naar Rusland, Amerika of China gaat ipv steeds de pijlen te richten op Europa! En wat met de WERKGELEGENHEID?

  • Jean Pierre DECORT

    Heeft iemand al naar de sponsoring en lobbying kosten van de electriciteits fabrikanten gekeken? Welke politiekers zitten in de RvB van Electrabel en hun buitenlandse equivalenten? Krijgen de groenen iets van de Electrobedrijven ?