Deze tien benzineauto's zijn het allerzuinigst

Skoda
Nu automobilisten steeds vaker overstappen van diesel naar benzine, leek het de Britse vergelijkingssite WhatCar? een goed idee om te kijken welke benzineauto het zuinigst is in de praktijk.

Toegangsverboden voor binnensteden, hogere belasting en meer gezondheidsschade: hoewel diesels gemiddeld genomen zuiniger zijn, kiezen steeds meer consumenten voor een benzinemotor. En ook daar zijn auto's te vinden met een zuinig verbruik.

Terwijl je misschien zou verwachten dat de lijst wordt gedomineerd door superzuinige compacte en lichte stadsauto’s, staan in de top 10 van economische benzinemodellen die zijn getest door What Car? enkele gezinsauto's en zelfs een kleine SUV.

Top 10 auto‘s met het zuinigste praktijkverbruik 

Dacia

10. Dacia Sandero TCe 90. Prijs: vanaf € 11.790. Officieel verbruik: 4,9 l/100 km. Testverbruik: 5,35 l/100 km.

Seat

9. Seat Leon 1.0. Prijs: vanaf € 23.025. Officieel verbruik:  4,41 l/100 km. Testverbruik: 5,32 l/100 km.

Kia

8. Kia Picanto 1.0.  Prijs: vanaf € 12.215. Officieel verbruik: 4,41 l/100 km. Testverbruik: 5,3 l/100 km.

VW

7. Volkswagen Up 1.0 TSI 90. Prijs: vanaf € 11.510. Officieel verbruik: 4,40 l/100 km. Testverbruik: 5,26 l/100 km.

Seat

6. Seat Ibiza 1.0 Prijs: vanaf € 15.425. Officieel verbruik: 4,70 l/100 km. Testverbruik: 5,23 l/100 km

Suzuki

5. Suzuki Baleno 1.0 Prijs: vanaf € 14.705. Officieel verbruik: 4,51 l/100 km. Testverbruik: 5,12 l/100 km.

=4. Skoda Citigo 1.0 60 Prijs: vanaf € 15.144. Officieel verbruik: 4,40 l/100 km. Testverbruik: 5,12 l/100 km.

VW

3. Volkswagen Up 1.0 75 Prijs: vanaf € 11.510. Officieel verbruik: 4,9 l/100 km. Testverbruik: 5,05 l/100 km.

Suzuki

2. Suzuki Celerio 1.0 Prijs: vanaf € 10.244. Officieel verbruik: 4,3 l/100 km. Testverbruik: 4,89 l/100 km.

Suzuki

1. Suzuki Ignis 1.2. Prijs: vanaf 15.144. Officieel verbruik: 4,31 l/100 km. Testverbruik: 4,74 l/100 km.




20 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Frakke Nuyts

    Wat een bende diesel onnozelaars hier.Het gaat om BENZINE wagens niet om stinkende diesel zwavel wagens.

  • Kris Van Mol

    Mijn 1.7 turbodiesel van 2013 is even zuinig als deze lucifersdoosjes en heeft tweemaal zoveel koppel en is pakken groter. Deze autootjes zijn gemaakt voor stadsverkeer. En daarvoor verkies je best het openbaar vervoer of een fiets/step. Dus helemaal geen verstandige keuze.

  • Jan Verstrepen

    En hoe moet je in zulke auto kruipen met een schoenlepel? of niet meer dan 1,50m lang zijn of misschien een stuk uit het dak zagen voor grotere mensen. En ik heb zo een 'zuinige' benzine ter test mogen gebruiken, mijn gat ik dacht dat er een gat in de benzinetank was.

  • freddy tormans

    Seat Leon ,bijna 26000€voor een 1000cctje,1ége moet er meteen schoenlepel "inkruipen",en2é als ge wat lange benen hebt kun ja onmogelijk sturen, het enigste dat die "millieu activisten " hebben gedaan,is, een aanslag op de economie gepleegt, in zo'n ergemate zelfs, dat 1 alles bijna onbetaalbaar wordt, en 2é de werkloosheid hier grote proporties aanneemd

  • Els Pauwels

    Ik zal nooit een wagen kopen met een kleinere cylinder inhoud dan een 2.0