Screenshot YouTube
Volledig scherm
© Screenshot YouTube

“Deze technologie kan het aantal verkeersdoden halveren”

Slimme, voorspellende technologie in auto’s kan het aantal verkeersdoden met 44 procent terugdringen. Dat claimt het bedrijf MDGo uit Israël, dat met sensorgegevens en kunstmatige intelligentie de verwondingen van inzittenden kan voorspellen. De medische startup, waarin onder meer autofabrikant Hyundai veel geld investeert, zegt in Tel Aviv inmiddels indrukwekkende resultaten te boeken.

5 reacties

  • Titine d' Oléron

    2 jaar geleden
    Al die rommel in auto's maakt mensen nog dommer dan dat we al zijn.
  • Paul Verbeeck

    2 jaar geleden
    Terug leren rijden zonder al die systemen , het zijn hulpsystemen en geen systemen die in jou plaats moeten werken . Er wordt teveel op vertrouwd en er wordt zelf minder aandacht besteed aan het verkeer .
  • Peter Buyck

    2 jaar geleden
    Veel interessanter is dat de macho’s en macha’s tot inzicht komen.
  • Patrick Van Assche

    2 jaar geleden
    No way. Dat is onderworpen worden aan totale controle van een machine: "rise of the machines". Zélfs al zou dat fysisch een plus zijn, psychisch ga ik "kapot" van de gedachte alleen al op dergelijke wijze gecontroleerd te worden.
  • Geert Vande Walle

    2 jaar geleden
    Een beetje verstand in de bestuurder kan ook helpen .
  1. Eerste zes maanden waren catastrofe op onze wegen, maar zomermaanden waren iets minder dodelijk

    Eerste zes maanden waren catastrofe op onze wegen, maar zomermaan­den waren iets minder dodelijk

    In de eerste negen maanden van dit jaar zijn er 372 verkeersdoden gevallen in het Belgische verkeer. Dat zijn er 17 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. “Deze stijging is vooral te wijten aan de eerste zes maanden die een ware catastrofe waren op onze wegen”, zegt verkeersveiligheidsinstituut Vias. “De zomermaanden waren dit jaar dan weer iets minder dodelijk dan vorig jaar (-3 procent)”. Specifiek voor Vlaanderen valt op dat de balans vooral voor motorrijders negatief is. Een andere zorgwekkende tendens is dat bij ongevallen met jonge bestuurders opnieuw veel meer doden zijn gevallen: van 37 naar 63 doden.