Deze negen moderne auto's roesten het snelst

Viehmann
Het roestspook is terug doordat een aantal merken flink bezuinigt op corrosiepreventie. De negen auto's die het snelst roesten zijn de Citroën C4 en Cactus, Ford Ecosport, Focus en S-Max, Honda Civic, Kia Stonic, Nissan Leaf en Qashqai en de Subaru XV.

Moderne auto's hebben hun beste tijden qua roestpreventie alweer achter zich, zo blijkt uit een Zweeds rapport, dat werd opgepikt door het Duitse blad Autobild. Voor het onderzoek werden per endoscoop holle ruimten in de auto's bekeken, panelen werden gedemonteerd en ook werd gekeken hoe de auto's zijn beschermd tegen roestvorming. 

Shutterstock

Het resultaat is een sterbeoordeling: vijf sterren betekent een perfecte roestpreventie. Hoe minder sterren, hoe sterker de bruine pest zich kan verspreiden in de auto. Duitse autofabrikanten zoals Audi, VW, Mercedes en BMW blijken hun producten goed te beschermen tegen roest, evenals de Franse fabrikant Renault. 

De vanwege hun grote betrouwbaarheid alom geprezen Japanners hebben echter aanzienlijke roestproblemen. De drie grootste roestbakken zijn volgens AutoBild de Japanse Honda Jazz, de Franse Citroën C4 Cactus en de Japanse Nissan Quashquai. Ook het Zweedse Volvo komt er relatief slecht vanaf sinds het onder het Chinese Geely valt: de Volvo XC40 en XC60 krijgen slechts drie van de vijf sterren.

Het best bestand tegen roestvorming zijn auto's van de merken Audi, BMW, en Renault, zo luidt de conclusie van de AutoBild. Ford, Peugeot en Citroën behoren tot de zwakkere broeders op dit gebied. Hieronder een overzicht van de onderzochte modellen. De auto's met de meeste sterren zijn het best beschermd en daardoor het minst gevoelig voor corrosie.

5 Sterren: Audi A8, Audi A6, Mercedes S-Klasse, Renault Espace

4 Sterren: Audi A4 (inclusief Allroad en Avant), BMW 1 Serie, Lexus LS 500h, Mercedes A-Klasse, Opel Insignia Country Tourer, Renault Megane ST, Seat Arona, VW Golf, VW e-Golf, VW Passat Alltrack, VW Passat Variant, VW Tiguan/Tiguan Allspace

3 Sterren: Citroën C3 Aircross, Dacia Duster, Hyundai i30 Kombi, Hyundai Ioniq Electric, Jeep Compass, Kia Ceed, Opel Grandland, Peugeot 308 SW, Skoda Karoq, Volvo V60, Volvo XC40, VW T-Roc

2 Sterren: Citroën C4 Cactus, Ford Ecosport, Ford Focus, Ford S-Max, Honda Civic, Kia Stonic, Nissan Leaf, Nissan Qashqai, Subaru XV




176 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • johan verbiest

    Hier Hyundai i20 8 jaar en fiat 500 7 jaar beide staan altijd buiten en hebben niks roest,dus die testen neem ik met een korreltje zout..

  • Bart Vanlierde

    @mark statham, hier een peugeot partner tepee van 9 jaar oud, in weer en wind buiten in Nieuwpoort (ant zéétje) nergens een spatje roest te vinden. denk da elke auto kan gaan roesten (het is en blijft staal), bv een steentje op de autostrade die aan de binnenkant van de wielkast door de lak kras en begint te roesten, of op de motorkap....

  • John De Smedt

    In de jaren 70 koste een Mercedes al zeker de helft meer dan een doorsnee gezinswagen maar roesten deed ie even snel hoor, bestuurderszetel die door de bodem zakte of achterlichten die eruit vielen,de wielkassen achteraan zag je gewoon los door !!! Was dikwijls nog veel erger dan een goedkope auto !!!

  • Leopold Bielen

    Ik koop sinds mijn jeugd al BMW. Heb nog een compact 3 serie van 2000. En roest is er nog maar heel weinig! Zoals ze zeggen, Deutsche Spitzenklasse!

  • theo moons

    Doe daar bij Mercedes maar een paar sterren af. Ik heb een ML 270D gehad, roest langs alle kanten. Het schoonste van al is dat Mercedes er niets heeft aan gedaan. REDEN: omdat ik enkele onderhoudsbeurten een honderd km te veel had gereden. WAT HEEFT 100KM TE MAKEN IN EEN ONDERHOUD MET ROEST?