Deze Ferrari is nu letterlijk meer waard dan zijn gewicht in goud

RM Sotheby
De Ferrari 250 GTO is al meer dan een decennium de duurste klassieke auto ter wereld. Nu is de auto zelfs meer waard dan zijn gewicht in goud, zo blijkt uit een berekening door Reddit.

Goud wordt al lang beschouwd als een van de beste en meest stabiele investeringen. Maar hoewel het zeker sommige mensen rijk heeft gemaakt, doet de markt voor klassieke auto's het de laatste jaren veel beter. Sterker nog: de meest waardevolle klassieker van allemaal is nu per kilo meer waard dan goud.

RM Sotheby

Op 2 januari 2019 was de prijs van goud 41,43 dollar per gram. In augustus werd een Ferrari 250 GTO uit 1962 de duurste auto die ooit op de veiling werd verkocht met een verkoopprijs van 48.405.000 dollar. De 250 GTO weegt tussen de 880 en 950 kilogram, afhankelijk van de bron. Wanneer je het cijfer van 880 kilogram neemt en een beetje wiskunde doet, zul je ontdekken dat de 250 GTO 55,00 dollar per gram waard is, aanzienlijk meer dan de prijs van goud.

RM Sotheby

Natuurlijk worden niet alle 250 GTO’s geschat op ongeveer 50 miljoen dollar, maar op basis van de huidige markttendensen zouden we niet verbaasd zijn wanneer we de komende vijf jaar Ferrari's zien die voor meer dan 50 miljoen dollar van eigenaar verwisselen. Dat wil zeggen; als de markt niet tijdelijk crasht, zoals in het verleden wel eens is gebeurd. 

RM Sotheby



7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Rik Lameyze

    Op de Revival in Goodwood. Die ieder jaar in September door gaat. Staan en racen er soms meer dan 10. En dit op de limiet, deur tegen deur aan driften. Daarvoor zijn ze ook bedoeld. De eigenaars betalen top piloten. Enkel daar kan je dat een heel weekend zien. In Jullie is daar festival off speed.

  • tony dethier

    Dit is natuurlijk een stuk geschiedenis !

  • Jonathan Bürger

    Het is ook geen auto voor comfort hé

  • Patrick Beelen

    Het is enkel zoveel waard wat een gek aan geeft.

  • Rik Bekaert

    Roger, zucht, bij deze auto draait het niet om comfort, het interieur is hier slechts een werkplaats! Hoe draait om het hart en het chassis, de historie en de pure schoonheid van de wagen, dan zwijg ik nog over het geluid en de manier waarop deze wagen rijdt!