Deze auto's zien we niet meer terug in 2019

VW
2018 was het jaar van de veranderingen voor de auto-industrie: door verdergaande elektrificatie, de gevolgen van het dieselschandaal en dreigende rijverboden werden veel modellen geslachtofferd.

Vooral de dieselmotor had het dit jaar zwaar. De uitlaatgasreiniging voor deze motoren wordt steeds gecompliceerder en daardoor duurder. In het segment van de compacte auto leidt dat tot het uitsterven van de diesel: de VW Polo diesel werd weggestreept, maar merken als Toyota, Nissan, Subaru en Suzuki zagen zelfs compleet af van dieselmotoren, behalve waar het gaat om dikke pick-ups.

Maar ook de benzinemotor is noodgedwongen aan de beurt. Veel fabrikanten kiezen door de fijnstof-normen voor een roetfilter - of juist niet en laten daarom verouderde modellen vallen. En er waren nog meer redenen, zoals ouderdom of simpelweg het feit dat een model totaal niet aansloeg. Dit zijn de auto's die we in 2019 niet terug zullen zien in de showroom.

Mitsubishi

Mitsubishi Pajero

Over zijn naam zijn meer grappen gemaakt dan welke auto ook. In Zuid-Amerikaanse landen betekent Pajero 'rukker'. De auto gaat met pensioen en zijn naam keert niet terug. De Pajero was 36 jaar op de markt, de laatste generatie loopt al sinds 2007. Verouderde techniek én de komst van de Outlander maken 'm overbodig. 

Fiat

Fiat Punto

De Fiat Punto haalde nul punten tijdens de crashtests van EuroNCAP. Verouderde veiligheidstechnologie en het gebrek aan assistentiesystemen veroorzaakte dit horror-resultaat. Punt uit.

Alfa Romeo

Alfa Mito en 4C Coupé

De Alfa Mito heeft nooit echt potten kunnen breken en wordt daarom geschrapt uit de verkooplijsten. Van de sportieve 4C blijft alleen de open Spider-versie over. 

BMW

BMW 6 Serie Coupé en Cabrio

In 2019 komt de 8 Serie op de markt. Dat betekent dat de 6 Serie plaats moet maken. Althans: de Coupé en Cabriolet. De 5 Serie GT kreeg na de facelift de naam 6 Serie GT en dat is nu dus de enige vertegenwoordiger van deze modelserie.

Infiniti

Infiniti Q70

Grote sedans hebben het moeilijk in Europa. Helemaal als ze uit Japan komen, want tegen de Duitse premium auto's is in dit segment geen kruid gewassen. In de VS doen ze het prima, in Europa is het gedaan met dit model van Nissans luxemerk.

Mitsubishi

Mitsubishi i-MiEV

De puur elektrische Mitsubishi verloor snel aan populariteit, ondanks een samenwerking met Citroën en Peugeot. Na negen jaar is het gedaan. Zijn bereik van maximaal 150 kilometer en de enigszins vreemde vormgeving zijn niet meer van deze tijd.

Seat

Seat Toledo

De Toledo was begin jaren 90 een van de eerste serieuze modellen onder de nieuwe eigenaar VW. Maar de sedan is uit en werd massaal ingeruild voor diverse cross-over-achtigen. de Skoda Rapid krijgt een opvolger in de vorm van de Scala. De Toledo verdwijnt naar de autohemel.

Citroën

Citroën C4

De fris ogende Cactus heeft net een opknapbeurt gekregen, is minder saai en heeft enkele leuke designfeatures. De C4 werd geslachtofferd en krijgt voorlopig geen directe opvolger. 

VW

VW Beetle

Eerst al de coupé, nu ook de cabriolet: met de nieuwe Kever heeft VW geen grote successen kunnen vieren. Het knuffelige retro-model werd te braaf bij de huidige, tweede generatie. De verkoopcijfers bleven achter bij de verwachtingen.

Toyota

Toyota Avensis 

Ook voor de middenklasser Avensis is de tijd van afscheid nemen gekomen. Met de Corolla en Auris gaat Toyota verder en ook de Camry komt in 2019 terug naar Europa.

Nissan

Nissan Pulsar

Een saaie Golf-concurrent, dat was de Pulsar vooral. Ondanks de vele beenruimte achterin, verkocht de auto sinds 2014 nauwelijks. Met de cross-over Qashqai is Nissan wel zeer succesvol.

Subaru

Subaru WRX STi

Stomme milieu-eisen. De fans van dit model betreuren het noodgedwongen afscheid van de WRX STi met zijn 300 pk sterke boxermotor en enorme achterspoiler. Bij de liefhebbers heeft het model een cultstatus.

En dan deze nog: 

Om het lijstje compleet te maken: ook de Ford Galaxy en S-Max, de Opel Zafira en Cascada, de Lexus GS en de Maserati Gran Turismo zullen niet terugkeren in 2019.




29 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Ulrik De Man

    Eindelijk zijn we van die VW Beetle vanaf geraakt - Ik heb al genoeg kevers zien rijden in mijn leven en gelukkig zulken er nu toch geen meer bijkomen ...

  • Johnny L Verhoeven

    Iedereen heeft de mond vol van hoe vervuilend de productie van batterijen voor elektrische wagens wel is. Maar niemand staat stil bij de vervuiling die ontstaat bij de productie van fossiele brandstoffen. Trouwens er worden meer batterijen gemaakt voor smartphones dan voor elektrische wagens. Al eens stil gestaan bij de vervuiling veroorzaakt door de productie van smartphones ?

  • rolle DeMuyl

    of we het willen of niet maar die elektrische auto's zullen ze in onze strot rammen

  • Erwin Van Roy

    Johan Apatride de C4 Cactus blijft bestaan en dat nieuwe model ervan is knap. de gewone C4 zal verdwijnen.

  • Thomas Lunders

    De info rond de Ford modellen is niet correct. In Nederland gaan deze echter wel verdwijnen, maar niet in Belgie of enig ander europees land. Het veranderen van de (fiscale) regels met de snelheid van een knipperlicht is de grote boosdoener. Als je nu een iets wat ruimere gezinswagen wilt kopen, zorgen ofwel de dieselban oftwel de veranderende CO2 regels oftwel de mogelijks lagere verkoopswaarde omdat het geen hybride is (oftewel alle drie tesamen) voor een serieuze domper op de koopvreugde..