Deze auto's strandden vorig jaar gemiddeld het vaakst met pech

Ford
De moderne auto strandt steeds vaker met pech als gevolg van een elektrische storing. De accu is nog altijd het zwakste punt, zo blijkt uit statistieken van de Duitse wegenwacht.

Volgens de pechhulp van de Duitse wegenwacht is 52 procent van alle pech onderweg het gevolg van een elektrische storing. Dat is een enorme stijging ten opzichte van tien jaar geleden. Dit meldt de ADAC, de Duitse evenknie van de Wegenwacht, die bijna vier miljoen pechgevallen evalueerde.

In 2018 waren storingen in de elektronica verantwoordelijk voor 52,1 procent van alle pechgevallen. Tien jaar geleden was het elektrisch systeem nog verantwoordelijk voor slechts 31,3 procent van alle storingen. De belangrijkste reden is volgens de ADAC het sterk toegenomen aantal stroomverbruikers en bedieningselementen. Veel accu's blijken daar slecht tegen bestand.

Motortechnologie

Aan de andere kant is het aantal storingen dat het motormanagement beïnvloedt, afgenomen. Hieronder vallen pechgevallen als gevolg van bijvoorbeeld het injectiesysteem, sensoren en de ontsteking. Terwijl in 1998 nog 32,5 procent van de problemen hier vandaan kwam, daalde dat in 2018 naar slechts 19 procent. De reden: de technologie is de afgelopen jaren aanzienlijk verbeterd, zodat er hierdoor minder auto's strandden.

Ford

Bij de automodellen bleken de BMW 1 Serie en 3 Serie bijzonder betrouwbaar te zijn. Alle bouwjaren van deze twee BMW-modellen behoorden tot de 15 procent van de modellen met de minste storingen. Ook de BMW 2 Serie, 4 Serie, X1 en de Mitsubishi Colt zagen zelden tot nooit een auto van de Duitse pechhulpdienst.

Onderaan eindigden auto's als de Ford S-Max uit 2009 met een frequentie van gemiddeld 113 pechgevallen per 1.000 voertuigen. Bij relatief nieuwe modellen viel de Nissan Qashqai van de modeljaren 2015 en 2016 door de mand met tussen de 30 en 40 pechgevallen per 1.000 voertuigen. Benieuwd naar de storingsgevoeligheid van uw auto? De ADAC geeft hier gedetailleerde informatie over meer dan 120 automodellen.

Tip: Vergelijk hier alle goedkope autoverzekeringen en bespaar honderden euro’s.




50 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • valere vermeulen

    ik zeg niets over andere merken, maar ik heb reeds 8 BMW's gehad allemaal 200.000KM met gereden. Bij eentje liet de turbo het afweten. Voor de rest gewoon onderhoud, oh ja, die heb ik allemaal 2° hands gekocht in Duitsland, met garantie. Nieuwe wagen zal ik nooit kopen.

  • Jan Verstrepen

    Je moet dat ook nog gaan vergelijken met hoeveel auto's van die merken rondrijden hoe meer hoe groter het aantal pechgevallen als je een merk meer dan één miljoen auto's heeft rondrijden dan zal hij ook meer pechgevallen hebben dan één waarvan er maar een paar honderd van rondrijden. Al die dingen zijn maar met een doel gemaakt er zoveel mogelijk poen uit slaan, de producent, de verkoper en de hersteller.

  • Hans Schoen

    Het ligt niet altijd aan de auto zelf, al eens gezien hoe sommige van ons slapend en onbewust passief rondrijden?

  • raf peeters

    Ja als ze bij Ford S MAX een drie cilindertje steken(te hoog opgefokt) is het inderdaad om moeilijkheden vragen met zo'n kast van een chassis.

  • Dirk Janssens

    De Peugeot staat er niet tussen. Wel grappig dat de Duitsers hun onderdelenvretende machines superpromoten.