Deze auto gaat de concurrentie aan met de trein en het vliegtuig

Volvo heeft een auto ontwikkeld die met het vliegtuig of de trein kan concurreren, op middellange afstanden tot zo’n 300 kilometer.

De zelfrijdende auto met de naam 360c  vereist geen enkele menselijke interactie. Je kunt desnoods slapend in een lekker bed je bestemming bereiken. Het conceptmodel is een volledig geautomatiseerd voertuig dat zijn passagiers van deur tot deur kan brengen. Zo vermijd je de rit naar het station of de luchthaven,  alsmede veiligheidscontroles en wachttijden.

Volvo

Aangezien het net een rijdend kantoor is - of een slaapkamer, of een thuisbioscoop, of waar je de ruimte ook voor wilt gebruiken - is de afstand tussen huis en werk volgens Volvo niet meer zo belangrijk. Werken of relaxen doe je gewoon lekker onderweg: deze auto beleef je als een tweede woning. In theorie zou de Volvo 360c aldus voor een minder overspannen woningmarkt kunnen zorgen. 

Volvo

Wellicht draven de auto-ontwerpers met deze laatste theorie een beetje door, maar zeker is in elk geval dat de 360c een futuristische visie vormt op reizen in je eentje, als stel of met het gezin. Volvo gebruikt de conceptwagen tevens om aandacht te vragen voor de noodzaak om een universele veiligheidsstandaard in te voeren voor de communicatie tussen zelfrijdende voertuigen.

Volvo

Want veiligheid is van oudsher belangrijk bij Volvo. Zo is de 360c erop gericht andere weggebruikers duidelijk te maken wat zijn intenties zijn, onder meer door combinaties van externe geluiden, kleuren, beelden en bewegingen. Verder worden de passagiers bij een eventuele crash in de slaapmodus extra beschermd. Volvo's ingenieurs bedachten hiervoor een speciale veiligheidsdeken in de slaapruimte die als driepuntsgordel werkt.

Volvo
Volvo



29 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Henk Van Eenoo

    Zo'n conceptcar is theoretisch heel mooi, maar waar gaan ze die laten rijden....op het circuit van Zolder ?....want bij flitscontroles vliegen de boetes je om de oren ! Geef mij nog maar de trein (of eventueel het vliegtuig) voor lange afstanden en kortere reistijden t.o.v. de auto. Trouwens over al die elektrische wagens......ze kunnen niet eens een aanhangwagen trekken !

  • Louis Smeekens

    Toch mooi om zo in de file te staan, niet?

  • Johan Billiet

    In Zweden heb je inderdaad geen TGV's voor middellange en lange verbindingen..vandaar dat ze zo'n ding op hun vrij lege wegen wellicht goed kunnen gebruiken...

  • Marnick L'Eau

    met dat punt over universele standaarden hebben ze gelijk en ik ben blij dat toch iemand dat eens zegt. We kunnen automatische wagens niet toelaten als die niet draaien op een hive mind waarbij elke auto communiceert op een universele manier zodat ze op elkaar kunnen afstemmen.

  • raf janssens

    Als die er ooit komt is de elektriciteitsprijs zo hoog dat niemand hem nog kan opladen om mee te rijden.