De Tesla Model 3 krijgt een... benzinemotor?!

Edison - Thorsten Rixmann
Wie verzot is op een Tesla Model 3 maar elektrisch rijden nog niet meteen ziet zitten, kan binnenkort terecht bij de Oostenrijkse techneuten van Obrist. Zij voorzien de populaire EV van een compactere batterij én een bijkomende range extender op benzine, die het rijbereik richting 1.000 kilometer drijft. 

Auto’s met conventionele verbrandingsmotoren die ondersteund worden door een elektromotor, sinds de doorbraak van de Toyota Prius (en de recente golf aan plug-in hybrides) is dat hybride verhaal de meesten onder ons wel genoegzaam bekend. Het omgekeerde valt veel minder vaak voor, al rustte BMW zijn elektrische i3 wel een poos uit met een bijkomende tweecilinder om de heersende autonomieangst te overwinnen. Een tijdelijk randverschijnsel in de omschakeling naar elektromobiliteit, zo dachten we. De Oostenrijkers van Obrist oordelen er duidelijk anders over, nu ze de populairste EV van het moment – de Tesla Model 3, what else? – van een bijkomende verbrandingsmotor hebben voorzien.

Het idee om een EV in hart en nieren op brandstof te doen draaien druist weliswaar in tegen alles waar Tesla voor staat, toch valt het technologische folietje van de door Obrist ‘Hyper Hybrid’ gedoopte Tesla Model 3 op z’n minst interessant te noemen. De Oostenrijkers verruilden de zware Tesla-accu (een 50 kWh-batterij weegt bijna 500 kilogram, nvdr) voor een veel compacter en dus ook lichter exemplaar (17,3 kWh en 98 kilogram), terwijl de kofferruimte vooraan werd opgeofferd om plaats te bieden aan een kleine tweecilinder-benzinemotor met 54 pk. Die laatste fungeert weliswaar uitsluitend als generator om de voor de rest volledig elektrische aandrijflijn te voeden, en komt pas in actie bij (kruis-)snelheden vanaf 65 km/u. Zuiver elektrisch zou de Model 3 slechts 100 kilometer ver raken, maar dankzij de bijkomende verbrandingsmotor ligt een autonomie van 1.000 kilometer en een verbruik van 2 liter/100 kilometer (23 g CO2/km) volgens de constructeur binnen handbereik.

Hoewel Obrist voorlopig nog over een prototype spreekt dat ‘een alternatieve kijk moet bieden op groene mobiliteit’, hoopt het bedrijf de eerste exemplaren tegen 2023 op de weg te krijgen. 




22 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • PAUL VERSPEELT

    Jorie Vanderperren : waarom zou ik een auto kopen , die maar voor 95% aan mijn verplaatsingsbehoeften voldoet , als ik er een kan kopen die voor 100% voldoet , en die bovendien een kleine jaarwedde minder kost.

  • Geert Tamsyn

    Niemand zal komen aanbellen om zijn auto aan mijn stopcontact te hangen, de meesten kunnen in België hun auto aan hun eigen stopcontact hangen.

  • raf peeters

    Er zijn er in ons land blijkbaar nogal wat die denken dat iedereen een autonomie van maar 42 km hebben,omdat een gemiddelde dit aangeeft wil niet zeggen dat iedereen maar 42 km doet.Men moet ieder voor zich laten uitmaken welke wagen voor welke doelstelling hij koopt of nodig heeft.Denk ook niet dat je zou opgezet zijn dat iemand komt aanbellen met de vraag even zijn auto aan Uw stopcontact te hangen om te laden.'t Zal wat tijd nodig hebben voor een handvol dat te begrijpen maar komt wel

  • raf peeters

    @jorie Vanderperren ,als je regelmatig Limburg naar West Vlaanderen doet en terug kom je niet ver met een E wagen ,niet iedereen doet verplaatsingen rond de kerktoren en dan is een E wagen met radius van 150km voldoende,met een golfkarretje rijdt je ook niet 100 km maar niet als je bij 400 km voor de boeg hebt.

  • Geert Tamsyn

    Er zijn er in ons land blijkbaar nogal wat die denken dat ze een autonomie van 1000 km. nodig hebben. Alsof ze rondrijden in de brousse of de woestijn, en niet in een land waar elk gebouw een stopcontact heeft. De Vlaming rijdt gemiddeld 42 km. per dag, voor echt lange afstanden zijn er de snelladers. ‘t Zal wat tijd nodig hebben voor de meesten dat begrijpen, maar dat komt wel.