De schaduwkant van de populaire SUV: steeds meer dodelijke ongevallen met voetgangers

Thinkstock
De populariteit van SUV's heeft een ernstige schaduwzijde: hun vierkante en hoge voorkanten leiden tot aanzienlijk meer dodelijke ongevallen onder voetgangers, blijkt uit Amerikaans onderzoek.

Het succes van SUV’s is een op zijn zachtst gezegd paradoxaal: ze zijn zwaarder, groter, hoger en duurder dan een sedan of hatchback en toch zijn ze populairder dan ooit. Sterker nog: ze zijn zelfs zo populair dat een op de drie nieuw verkochte auto's in Europa een SUV of SUV-achtige is, met stoere offroad-elementen, een hoge zitpositie en een vierkant front. 

Uit Amerikaans onderzoek blijkt echter dat daar ook een fors nadeel aan is verbonden. Voetgangers lopen bij een aanrijding door een auto twee tot drie keer meer kans om gedood te worden wanneer het om een SUV gaat. In de Verenigde Staten zijn afgelopen jaar 6.227 voetgangers om het leven gekomen bij een aanrijding met een auto, het hoogste aantal in 28 jaar. Op nog geen tien jaar tijd gaat het om een stijging met maar liefst 51 procent: in 2009 kwamen er ‘maar’ 4.109 voetgangers om het Amerikaanse verkeer.

 SUV’s zijn volgens het rapport vaker betrokken bij een dodelijke aanrijding met een voetganger dan andere modellen. In de laatste vijf jaar nam het aantal dodelijke ongevallen met een SUV toe met 50 procent, terwijl dat bij kleinere auto’s 30 procent was.

Borst en hoofd

“Voetgangers lopen een hoger risico op overlijden of ernstig letsel wanneer ze door een SUV worden geraakt in vergelijking met een gewone auto”, zegt onderzoekster Jessica Cicchino. “SUV’s zijn hoger dan sedans, ze zijn stijver en hebben een hoekigere voorzijde in vergelijking met de meer aflopende voorkant van andere auto’s. Deze kenmerken van SUV’s leiden tot ernstiger verwondingen, met name aan de borst en het hoofd.”

In Europa is de SUV ook enorm populair, maar gerichte onderzoeken naar de dodelijke impact bij ongevallen met voetgangers zijn hier (nog) niet gedaan. Voordeel is dat het hier vaak gaat om relatief kleinere cross-overs met veel moderne veiligheidsvoorzieningen en niet om de gigantische ‘trucks’ waarmee in de VS veel wordt rondgereden. De kans is dan ook groot dat SUV's in Europa een stuk minder dodelijk blijken voor voetgangers dan in de VS.




25 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Ronny Biesen

    Wel zulke studies geloof ik niet. Waarschijnlijk wordt hier weer opgesprongen door regeringen om meer belastingen te heffen. Waarom eens niet de andere zijde bekijken? Sinds de fietsers en wielerterroristen zonder discipline links en rechts over straat mogen zwalpen zijn waarschijnlijk de meeste ongevalstatistieken omhoog gegaan. Niet met de suv.

  • Johan Van Biesen

    Omdat deze soort wagens enorm populair zijn krijg je ook veel minder korting, doe maar eens de test. Onze wegen en parkeerplaatsen zijn hier ook niet op voorzien, ga maar eens naar de supermarkt en kijk hoe de mensen sukkelen om te parkeren met hun opgeblaasde hatchback op hoge poten. Mijn buur kan zelfs niet in zijn garage met zijn Hyundai Tucson want de poort gaat niet hoog genoeg omhoog...enkel als zijn vrouw de poort omhoog duwt kan hij er net onder.

  • Els Pauwels

    iedereen is natuurlijk vrij om te kopen wat ze willen, heb nog nooit in een suv gereden. Enkel in Breaks en hatchbacks. Vraag mij af wat buiten het uiterlijk het voordeel is van zo'n SUV, misschien enkel de mogelijkheid om in de hoogte bagage erin te zetten, maar meestal is het koffervolume kleiner als een break in dezelfde klasse.

  • Jurgen Devries

    André Perneel lees het artikel dit heeft niks met milieu te maken. Ik ben ooit van het zebrapad gemaaid door een gek in een Porsche, de spoedarts zei toen direct dat als het een SUV was geweest ik dood had geweest. Omdat een SUV je altijd op je bovenlichaam schept.

  • andre batteux

    Stoppen dan met die aan te nemen als utilitair voertuigen om belastingen te ontwijken !