Daarom slaat de benzinepomp soms af tijdens het tanken

Irritant: soms blijft de pomp afslaan, wat je ook probeert.
ANP Irritant: soms blijft de pomp afslaan, wat je ook probeert.
Benzine of diesel tanken is voor de meeste mensen al een hinderlijke bezigheid. Als dan ook de pomp blijft afslaan ongeacht wat je probeert, kan de frustratie snel toeslaan. Dit zijn de drie belangrijkste oorzaken daarvan.

Het probleem van een benzinepomp die blijft afslaan, wordt meestal veroorzaakt door de pomp zelf. Deze is namelijk voorzien van een klep die de benzinestroom kan onderbreken. In het vulpistool van de pomp zit niet alleen een uitstroomopening voor de brandstof, maar ook een kleine opening die lucht aanzuigt. 

Zolang er lucht door de opening stroomt, is er niets aan de hand. Wordt het gat echter afgedekt – bijvoorbeeld door het stijgende niveau van benzine in je tank – dan ontstaat er een vacuüm in het pistool en dat vacuüm zuigt de afsluitklep naar beneden, waardoor de brandstofstroom stopt. Handig als je tank vol zit, maar irritant als dat gebeurt wanneer je net bent begonnen met tanken.

Korte pijp

Als de pomp blijft afslaan, is er dus meestal iets dat het kleine gaatje blokkeert. Vaak is de boosdoener gewoon brandstof die hard genoeg terug spat om het gat tijdelijk te blokkeren, waardoor de afsluitklep in actie komt. In het geval van kleinere auto’s lijkt dit te komen door een ​​relatief korte pijp tussen vulopening en tank. De oplossing is in dit geval: minder hard het vulpistool inknijpen. Ook het kantelen van het pistool kan helpen of het pistool iets terugtrekken uit de pijp. Lukt dat niet, zoek dan een benzinestation met trager stromende pompen.

Verstopte ontluchting

Een andere mogelijkheid is dat de tankontluchting verstopt zit of geblokkeerd is. In dit soort gevallen komt ook brandstof omhoog, die ervoor kan zorgen dat de pomp afslaat. De Amerikaanse website Jalopnik.com heeft nu nog een derde oorzaak gevonden. Volgens een door hen geciteerde ingenieur heeft de uitstroomopening van de pomp een houdbaarheid van een jaar of drie. Veel tankstations proberen volgens hem geld te besparen door deze pas na de houdbaarheidsdatum te vervangen. Het gevolg is dat er geen egale brandstofstroom uit het pistool komt.

Afwijkende straal

De afwijkende straal kan onder andere door verkeerde turbulentie gemakkelijk het luchtgat in het vulpistool blokkeren. Volgens Jalopnik kan dit probleem soms verholpen worden door het vulpistool op zijn kop te draaien. Hierdoor bevindt de luchtopening zich boven de uitstroomopening van de brandstof en dat geeft meestal een beetje meer tolerantie voor het spatten van brandstof als gevolg van een slecht of versleten mondstuk.

Lees ook: Loont tanken in Luxemburg nog? Volle tank benzine nog amper 2,7 euro goedkoper dan bij ons (en prijsverschil wordt nog kleiner) (+)




7 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Dennis Andersen

    Heeft meestal niets te maken met de wagen. Als men aan 10 verschillende pompen gaat tanken en er is maar 1 met dit probleem, dan ligt dat enkel aan de pomp en aan niets anders!

  • Pedro Dejaeghere

    Wat gaan ze de mensen nog wijs maken? Is gewoon 9 op 10 probleem bij het voertuig. Vorm vulbuis is het grootste probleem. En dit komt van iemand die er alle dagen in werkt

  • Gunter Verhulst

    De kracht was zo groot dat de slang oprolde en mijn tankklep er af brak! 150€ Beter toch vasthouden..

  • wim rooyakkers

    In de toekomst is dat probleem opgelost,dan hoeft of kan niemand meer tanken.

  • Theo Van Hoof

    Pistool 30° draaien en niet tanken op volle snelheid. Als mijn beide tanks leeg zijn, dan is er geen probleem. Is 1 de originele tank nog vol, dan moet ik een stuk trager tanken.