Exclusief voor abonnees

CO2-uitstoot stijgt door populariteit van SUV’s

Een medewerker inspecteert een SUV van het merk Nissan in een fabriek in Sunderland, Verenigd Koninkrijk.
Bloomberg via Getty Images Een medewerker inspecteert een SUV van het merk Nissan in een fabriek in Sunderland, Verenigd Koninkrijk.
Personenauto’s zijn de laatste jaren juist meer CO2 gaan uitstoten in plaats van minder. De reden: Europeanen zijn massaal met SUV’s gaan rijden. Dat stelt milieuorganisatie Transport & Environment in een rapport dat maandag is verschenen. Vanwege hun hoge vorm en gewicht is het verbruik, en daarmee de CO2-uitstoot, van dit type auto veel hoger. 

Je hebt 6% van dit artikel gelezen

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Slechts €6,95 €4,95 per 4 wekenGeniet 1 jaar van deze voordelige prijs
  • Lees 4 weken gratisEn krijg onbeperkt toegang tot alle artikels
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis



81 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Stephan Chef

    Of hen nu over een SUV gaat of over een gewone wagen, benzinemotoren verbruiken nu eenmaal meer dan diesels en aangezien de diesels verbannen zijn naar de hel worden wagens die eigenlijk op een diesel zouden moeten draaien omgebouwd naar meestal een piepklein benzinemotortje met een turbo. Nu al bewezen door onafhankelijke instanties dat deze niet zo zuinig zijn en zelf meer fijn stof uitstoten dan een moderne diesel. Dus hogere CO2 en meer fijnstof.

  • raf peeters

    @Paul Verspeelt ,komt er nog bij dat het drie cilinder motortjes zijn,zie al die CMax van Ford al rijden( mijn overbuur 2x turbo stuk en uiteindelijk 64000 km motor stuk) ,een kas van een wagen met naaimachine motor die steeds in hoge toeren draaien ,ja ja zeer goed voor milieu,ook Peugeot,ze zijn echt gebouwd om snel stuk te zijn.Nu zie de BMW i8 ook drie cilindertje en ook een ramp,de 2 de hands staat ook vol met die wagens(en die kosten nieuw 150000€ aub)

  • PAUL VERSPEELT

    CO2 stijgt , omdat SUV's massaal op de markt gebracht worden met benzinemotortjes van 1000 tot 1200 cc. in plaats van met zuinige moderne dieselmotoren.

  • Bob(Robert) Bruyland

    Om de zoveel tijd, het zelfde liedje.Ondertussen kunnen we het al van buiten,we weten ook dat het niet waar is.het hangt af van de brandstof en de gemaakte kms.

  • Johan Apatride

    En klein SUV zoals een Captur of HRV verbruikt evenveel als een normale auto. Het zijn die reusachtige ego-movers zoals een Range Rover of Cayenne die nutteloos veel verbruiken en serieus belast zouden mogen worden.