Chinese elektrische wagen rolt in 2021 van de band in Charleroi

De Chloé moet vanaf 2021 van de band rollen in Charleroi.
BELGA De Chloé moet vanaf 2021 van de band rollen in Charleroi.
De assemblage van de elektrische stadswagen van Chinese makelij 'Chloé' zal in 2021 starten in Charleroi. Dat zegt de topman van Sogepa, het investeringsfonds van het Waals gewest, vandaag aan de krant L'Echo.

In oktober vorig jaar was er bij de officiële aankondiging van de komst van de Chinese constructeur Thunder Power naar de vroegere Caterpillar-site sprake van een productiestart eind 2020. De productie in Europa zal alleszins vroeger starten dan in China, zegt topman Renaud Witmeur. Daar is de productie van de berline 'Sedan' prioritair voor het bedrijf, legt hij uit.

Het Belgische filiaal van Thunder Power zal voor eind dit jaar opgericht worden. In eerste instantie pompt Sogepa 2 miljoen euro in een holding, die gevestigd is op de Britse Maagdeneilanden. Die holding pompt dan 4 miljoen in het Belgische filiaal. Dat geld moet onder meer dienen voor de stedenbouwkundigde studie en de nodige aanvragen. De rest van het bedrag dat Wallonië investeert in Thunder Power, volgt op voorwaarde van het slagen van de 'Sedan' in China, dixit Witmeur. Wallonië maakt in totaal 50 miljoen euro vrij.

In 2020 zouden 90 mensen aangeworven worden. In 2021 moeten er 200 werknemers zijn en eens op volle toeren gaat het om 600 mensen. "Er is sprake van 30.000 wagens per jaar. Het spuiten, lassen en assembleren zal in Charleroi gebeuren.”




21 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • PAUL VERSPEELT

    De Chinezen zijn niet stom en BMW is niet stom. Wie wel stom is , dat is de koper , die €40.000 uitgeeft , voor een golfkarretje dat er geen 4000 waard is , wegens beperkt bruikbaar .

  • JOANNES HOSTE

    ThunderPower is de Chinese Tesla. Maar zij maken wel winst en hun productie loopt wel volgens afspraak, dus zeker geen domme jongens zonder kennis en ervaring.

  • Geert Tamsyn

    Inderdaad, Raf Peeters, de Chinezen zijn te stom om hun producten aan te passen aan de Europese normen, dat is algemeen geweten. Met die karakteristieken lijkt dat golfkarretje trouwens verbazend goed op de elektrische Mini Cooper, en dat BMW totaal geen verstand heeft van de Europese automarkt, weten we ook.

  • Claudia Rosseel

    Ik denk dat men China onderschat wat goedkoop, brol en namaak betreft. Ze hebben meer dan voldoende brains en technologie in huis en zouden wel eens innovatiever uit de hoek kunnen komen dan velen denken.

  • raf peeters

    @Gilles Standaert,overigens je kan hier moeilijk echt van wagen spreken,het is een golfkarretje met iets zwaardere aandrijving.Met amper 35kw/48ps ,een radius van 200km en max snelheid van 100km/hr en dan wil ik er nog geen 4 volwassen per-sonen samengeperst zien zitten,Europeranen zijn geen Chineesjes met hun 1.55 meter grote,dan komt ie niet aan 80km/hr.Het zal handig ding zijn om door stad te rijden maar meer ook niet.De prijs in China 9000€ zal hier een droom blijven,zeker het dubbele.