CD&V wil 4.000 laadpalen in Brussel. Nu staan er 4

In het hele Brusselse Gewest staan vandaag amper 4 publieke laadpalen voor elektrische wagens. CD&V trekt naar de verkiezingen met een plan om er 4.000 van te maken. "De luchtkwaliteit is één van de belangrijkste uitdagingen voor onze hoofdstad", zegt Vlaams lijsttrekker Benjamin Dalle. "De vele wagens in de stad zorgen voor hoge concentraties fijn stof. Dan is het stuitend dat er maar 4 laadpalen zijn, terwijl pakweg Amsterdam er 4.000 heeft. Wij leggen dezelfde ambitie op tafel, want we willen dat alle nieuwe wagens in België vanaf 2030 emissievrij zijn." Concreet wil CD&V dat Brussel de handen in elkaar slaat met het bedrijfsleven, zodat er 1.200 laadpalen komen op parkings van supermarkten en ondernemingen, en 1.400 in parkings van gebouwen. Daarnaast wil de partij het principe 'paal volgt wagen' invoeren, waarbij de overheid een laadpaal voorziet in de buurt van iemands huis, zodra die een elektrische wagen koopt. "Dat kan door laders te integreren in lantaarnpalen", aldus Benjamin Dalle. 

Frank Eeckhout



51 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Marc De Smet

    Om een succesverhaal te maken van de elektrische auto zou men het volgende kunnen doen: een doorgedreven standardisering van de batterijen, die vlot verwisselbaar moeten zijn. Vervolgens moeten (alle) tankstations een voorraad opgeladen batterijen aanhouden. De automobilist moet zich dan niets meer aantrekken van beperkte autonomie of beschikbare laadpalen.

  • stefan ceulemans

    Een half uur wachten op een oplaadbeurt sterk bezig mannen ik rijd mijne diesel wel kuis op hard genoeg voor gewerkt

  • johan vervoort

    Wat dacht men van een draadloos op te laden systeem? Voor de gsm kan dat waarom voor de wagen niet?

  • Kathleen Anthierens

    Elektrische auto's verlichten enkel op papier de Duitse klimaatbalans. In werkelijkheid zorgen ze voor een hogere CO2-uitstoot dan dieselwagens. Dat blijkt uit een studie van Christoph Buchal, fysicaprofessor in Keulen. Wanneer de CO2-uitstoot bij de productie van de batterijen en de Duitse elektriciteitsmix in rekening gebracht worden, belast een elektrische auto het klimaat met 11 tot 28 procent meer dan een dieselwagen, klinkt het in de studie, die vandaag door het Ifo-instituut in München

  • Jan Van Gent

    CD&V wil ook veel meer stemmen zodat ze nog de drempel halen : ) Maar met kabouter Beke als voorzitter en de snuggere kandidaten zal er veel moeten veranderen heel veel. 4000 laadpalen in Brussel wat wil dat zeggen alle voetpaden open breken om nieuwe leidingen te leggen ? We hebben nu al amper elektriek over voor het licht uit gaat . Als ze dan terug op 1 centrale draaien … Eerst eens nadenken voor iets wordt gedaan.