Cardoen biedt elektrische auto van Chinese makelij aan
Autoverdeler Cardoen gaat binnenkort ook een elektrische wagen aanbieden: de Aiways U5 van Chinese makelij, zo maakt het bedrijf bekend in een persbericht. Deze gezinswagen kost nieuw ongeveer 40.000 euro (32.000 euro tweedehands) en geldt dus als een "betaalbaar" alternatief voor vergelijkbare modellen op diesel of benzine, aldus Cardoen.
Delen per e-mail
Eerder bleek al uit cijfers van Febiac dat steeds meer Belgen kiezen voor een hybride voertuig of een elektrische wagen. Hun marktaandeel verdubbelde het voorbije jaar tot meer dan 10 procent. Ook de volgende jaren zou dat marktaandeel verder stijgen, doordat de autobouwers steeds meer elektrische modellen op de markt gaan brengen. Ook mogen de nieuwe bedrijfswagens in ons land vanaf 2026 geen CO2 meer uitstoten.
Betaalbaar en premium
Cardoen stapt mee in deze groeimarkt met de Aiways U5. De standaardversie zal nieuw aan 39.627 euro worden aangeboden. Tweedehands, met minder dan 5.000 kilometer op de teller, kost dit model 32.000 euro. Daarnaast biedt Cardoen ook nog een duurder "premium"-model aan, met een meer luxueuze afwerking en extra opties zoals parkeersensoren en verwarmde zetels. De klant krijgt telkens acht jaar garantie op zijn batterij - die een capaciteit heeft van 63KWh en waarmee je volgens Cardoen dus zo'n 410 kilometer kan rijden zonder te moeten opladen.
Cardoen hoopt dat de "betaalbare" prijs de klant zal overtuigen. "We krijgen bijna wekelijks de vraag naar een elektrische, maar budgetvriendelijke wagen. Als we de consument vertellen dat die minstens 10.000 euro meer zal kosten dan een vergelijkbare benzinewagen, is de interesse snel over. Met de lancering van de Aiways U5 kunnen we onze klanten nu een betaalbare elektrische gezinswagen aanbieden voor dezelfde prijs als een goed uitgeruste, klassieke SUV", klinkt het in het persbericht. De Aiways U5 is niet de goedkoopste op de markt. Een Volkswagen ID.3 of Nissan Leaf bijvoorbeeld zijn (iets) goedkoper, al gaat het wel om kleinere modellen.
Chinese wagens op de Belgische markt
Cardoen bood in 2007 de eerste Chinese wagen op de Belgische markt aan, maar dat verhaal liep toen met een sisser af. De ‘Brilliance BS6' kwam immers erg slecht weg uit de crashtests. De wagen behaalde 1,5 sterren op 5 bij een test van de Duitse autoclub ADAC, waarna Cardoen besliste dat de wagen “niet voldeed aan onze westerse normen” en hem weer uit de markt nam. Het was toen overigens niet de eerste keer dat Cardoen zijn plannen voor het aanbieden van een Chinese wagen moest opbergen. In 2005 wou de invoerder de Jiangling Landwind op de Belgische markt brengen, maar die terreinwagen haalde geen enkele ster in de test van ADAC en werd door de Nederlandse automobielorganisatie ANWB “levensgevaarlijk” genoemd.
De Chinezen hebben ondertussen evenwel niet stil gezeten en slagen erin om betere crashresultaten voor te leggen. De Aiways U5 haalt bij Euro NCAP drie sterren (op vijf). Dat is niet slecht, maar de auto blijft daarmee wel nog achter op gelijkaardige wagens van de concurrentie. De eveneens in China gebouwde elektrische MG ZS EV slaagt er bijvoorbeeld wel al in om het maximale aantal van vijf sterren te halen bij Euro NCAP.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Drive
Test Volkswagen Golf eHybrid: plug&play
Een volledig elektrische Golf bestaat niet meer – de opvolger van de e-Golf is de ID.3 – maar voorts beschikt de Duitse hatchback nog over een gevarieerd aanbod aan motoren. Daaronder ook een plug-in hybride, gezien de populariteit van deze aandrijflijn relevanter dan ooit. HLN Drive deed de test. -
PREMIUM
Al 105.646 auto's minder verkocht in ons land: alleen Porsche gaat in dit rampjaar niet uit de bocht
De motor van de autoverkoop in ons land sputtert nog steeds. In 2020 zijn er tot nu toe 105.646 personenwagens minder verkocht dan over dezelfde negen maanden vorig jaar - ofwel 24% minder. "Dat krijgen we onmogelijk nog rechtgetrokken", klinkt het bij autofederatie Febiac. Opvallend: als enige van de 25 populairste automerken deed Porsche het in dit rampjaar zowaar béter. -
Heeft je leeftijd invloed op de kostprijs van je autoverzekering?
Uit cijfers van het Kenniscentrum verkeersveiligheid (2012) blijkt dat meer dan een derde van alle letselongevallen wordt veroorzaakt door 18- tot 31-jarige bestuurders. Ligt dit aan roekeloos rijgedrag of het ontbreken van ervaring? Ervaring speelt in elk geval een grote rol. Welke impact heeft je leeftijd dan op de premie van je autoverzekering? Independer.be legt het je uit. -
-
3
Deze Aston Martin stond 10 jaar in een veld en 30 jaar in een schuur, maar is toch véél geld waard
Toen zijn baas hem een Britse sportwagen beloofde, hoopte Amerikaan Connie Moore dat het een Jaguar of MG zou zijn. Het werd een Aston Martin, een merk waar hij toen nog nooit van had gehoord. Meer dan vier decennia en een flinke laag stof later neemt hij afscheid van zijn DB4. De unieke en spectaculaire ‘barnfind’ of ‘schuurvondst’ staat nu te koop voor 269.000 euro. -
Energie
Voor sommige mensen wordt de energiefactuur weer iets duurder
Hebt u ook al gemerkt dat uw energiefactuur sinds 1 januari duurder uitvalt? Daar zijn twee mogelijke redenen voor: de windmolenparken op zee en de afschaffing van de regeling met de terugdraaiende teller. Mijnenergie.be bekijkt hoe dat effect heeft op uw rekening. -
2
Politie in Hong Kong zet veertig supersportwagens tegelijk aan de kant
De politie in Hong Kong heeft meer dan 40 supercars tegelijkertijd aan de kant gezet wegens massale snelheidsovertredingen. Enkele auto's werden later in beslag genomen vanwege illegale aanpassingen. -
Energie
Dit zijn de grootste energieslurpers in uw huis
Een doorsnee Belgisch gezin betaalt jaarlijks meer dan 1.600 euro aan energie*. Wel 73,5 procent van onze verbruikte energie spenderen we aan de verwarming van onze woning. Enkel in Luxemburg ligt dat percentage nog hoger. Daartegenover staat dat we in verhouding weinig energie verbruiken om de woning te verkoelen en te koken. Mijnenergie.be ging na hoe u die kennis in uw voordeel omzet.