Byton M-Byte: waarom we Chinese automakers nu wel serieus moeten nemen

De Chinese Byton M-Byte tijdens zijn onthulling op de Autoshow van Frankfurt
Byton De Chinese Byton M-Byte tijdens zijn onthulling op de Autoshow van Frankfurt
Voor veel mensen is Tesla hét voorbeeld van een vooruitstrevende automaker. Maar ook in Silicon Valley kijken ze nieuwsgierig naar China, waar fabrikanten misschien nog wel grotere stappen maken. Merken zoals Byton, dat dinsdag de elektrische SUV M-Byte heeft gepresenteerd, staan met serieuze plannen klaar om de markt te veroveren.

Byton is in Hongkong opgericht door ex-medewerkers van onder meer BMW, met flinke steun van de Chinese overheid. Het doel van de fabrikant is om niet alleen in China groot te worden, maar ook Amerika en Europa te veroveren. Dat wil het merk voor elkaar krijgen door haar modellen vol te stoppen met moderne technologie. In de eigen woorden maakt Byton namelijk geen auto’s, maar ‘rijdende smart devices’.

Wie in de productieklare versie van de M-Byte stapt, krijgt inderdaad het gevoel in een grote smartphone te zitten. Op het dashboard prijkt een heel riant scherm, dat met een doorsnee van 48 inch (1,2 meter) bijna over de hele breedte van de auto zit. Volgens z’n makers is het gebogen scherm zelfs het grootste van alle productie-auto’s ter wereld. Verder zit er een scherm óp het stuurwiel (boven de airbag) waarmee de bestuurder diverse functies kan bedienen en alsof dat nog niet genoeg is, prijkt er tussen de voorstoelen nóg een touch screen voor de voorste passagier.

De Chinese Byton M-Byte verschijnt in 2020
Byton De Chinese Byton M-Byte verschijnt in 2020
De Chinese Byton M-Byte verschijnt in 2020
Byton De Chinese Byton M-Byte verschijnt in 2020

‘Waardevolle momenten’

Byton schermt door deze technologie met de belofte dat de M-Byte bovengemiddeld eenvoudig te bedienen is. Dat kan onder meer met aanrakingen, gebaren en stemcommando’s. Die ontwikkeling zien we ook al bij andere fabrikanten maar Byton claimt dat de M-Byte verder gaat. Zo’n uitgekiende ‘user interface’, ofwel de manier waarop je de functies in de auto aanstuurt, wordt volgens het merk steeds belangrijker omdat de tijd van automobilisten tegenwoordig alsmaar schaarser wordt. “Omdat onze klanten niet hoeven na te denken over het bedienen van de auto, houden ze meer tijd over voor de zaken die écht tellen in het leven.”

Om te zorgen dat alle passagiers het dashboard (waarop uiteindelijk ook films getoond kunnen worden) kunnen zien, kunnen de voorste stoelen een stukje naar binnen schuiven. Standaard biedt de M-Byte plek aan vijf inzittenden, een luxere opstelling voor vier personen wordt ook leverbaar.

De Chinese Byton M-Byte verschijnt in 2020.
Byton De Chinese Byton M-Byte verschijnt in 2020.

Naar eigen zeggen speelt Byton met de M-Byte in op ontwikkelingen van de toekomst. Zo houdt het ontwerp van de neus rekening met een toekomst waarin auto’s volledig zelfstandig kunnen rijden. Als het eenmaal zo ver is, kan de M-Byte via ‘Smart Surface’ boodschappen tonen op zijn voorkant waarmee hij met andere verkeersdeelnemers communiceert. Verder is de SUV volledig ‘connected’; onder meer is het mogelijk om de auto via een smartphone-app te delen met vrienden of kennissen.

De Chinese Byton M-Byte verschijnt in 2020.
Byton De Chinese Byton M-Byte verschijnt in 2020.

Innovatiekracht

Tegenwoordig heeft het merk Byton z’n hoofdkantoor in het Chinese Nanjing, een technologisch ontwikkelingscentrum in Silicon Valley (Californië) en een ontwerpstudio in het Duitse München. Ondanks die wereldwijde spreiding laat de stormachtige opkomst van deze autofabrikant vooral zien hoe hard de ontwikkelingen gaan op de Chinese automarkt. Amper twee jaar geleden had nog bijna niemand gehoord van het merk, en nu staat de productie van de eerste elektrische Sports Utility Vehicle (SUV) op het punt van beginnen. Zo’n innovatiekracht en ontwikkelingstempo is zelfs voor Chinese begrippen indrukwekkend.

Wel moeten we dat tempo met een korreltje zout nemen. In China krijgen de eerste klanten hun M-Byte weliswaar al in 2020 afgeleverd, kopers in de Verenigde Staten en Europa kunnen volgend jaar hooguit reserveren maar moeten geduld hebben tot begin 2021. Wat dat allemaal moet gaan kosten? Op dit moment spreekt Byton over een Europese vanafprijs van 45.000 euro (exclusief belastingen).

Kortom: of het merk zijn beloftes kan waarmaken is nog afwachten. Maar de huidige stand van zaken rondom Byton is veelbelovend. Meer dan andere Chinese fabrikanten die recent modellen hebben gepresenteerd, zoals Qoros dat zijn activiteiten in Europa eerder al staakte, lijkt deze nieuwe autobouwer zijn zaakjes wél goed op orde te hebben.

De Chinese Byton M-Byte verschijnt in 2020.
Byton De Chinese Byton M-Byte verschijnt in 2020.
De Chinese Byton M-Byte verschijnt in 2020.
Byton De Chinese Byton M-Byte verschijnt in 2020.
De Chinese Byton M-Byte verschijnt in 2020.
Byton De Chinese Byton M-Byte verschijnt in 2020.
De Chinese Byton M-Byte verschijnt in 2020.
Byton De Chinese Byton M-Byte verschijnt in 2020.



5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Rik Lameyze

    Zoveel geld is teveel voor het grootste deel van de bevolking. Maar is goedkoper dan een even waardige wagen van nu. Reken bij de prijs van een niet EV voertuig. De onkosten, dan ben je veel meer geld kwijt. Geen klein onderhoud, geen filters, geen dure brandstof. Zelfs minder remmen. En motor gaat veel langer mee. Wie dan nog zelf zijn stroom opwekt...

  • Johan Billiet

    Even gissen: 45.000 euro min de Chinese BTW van 17% = 37.350 euro netto + ca.1.500 euro voor shipping naar Europa = 38.850 eur. In de EU komen dan de 10 % accijnzen en voor België de 21 % (op de nettoprijs) erbij = 47.397 euro. Misschien nog eens 5.000 voor een eventuele dealer...dan kom ik op ca. 53.000 euro...Wellicht zelfs nog redelijk voor hetgeen wat je krijgt en het (nog onbekende) rijbereik...

  • George Baaths

    Waarom altijd zoveel geld kan dat niet een normale prijs zijn niet voor mij weggelegd

  • raf peeters

    45000€ ,als de invoer en btw ,taksen er nog bijkomen plus nog een belasting om de Europese markt te beschermen en we zitten aan kleine 80000€ dus nu ja toch een pak minder dan die geweldige Tesla S en zo op eerste zicht beter uitziend dan Tesla en zou wel eens tegen de Audi E tron kunnen concurreren .

  • Thomas Magontier

    Ongetwijfeld gaat hier lachwekkend over gedaan worden. En experten zullen opstaan met een mening. Ik reed dit jaar met de Chinese MG SUV en was positief verbaasd. Trouwens de iPhone wordt ook in China in elkaar gezet. Prima kwaliteit voor een smartphone.