Bye bye Kever! Retroversie van iconisch VW-model verdwijnt van de markt

Een New Beetle Cabrio uit 2003.
© Volkswagen Een New Beetle Cabrio uit 2003.
Volkswagen zal geen opvolger  meer bouwen voor de Beetle, de retroversie van de legendarische Kever die in 1938 op de markt kwam. Daarmee verdwijnt een van de meest bekende modellen uit de autogeschiedenis.

Frank Welsch, hoofd van Research en Ontwikkeling bij Volkswagen zou het nieuws bevestigd hebben op het autosalon van Genève. Volgens de topman kan je een retromodel als de Kever niet eindeloos opnieuw lanceren. PR-manager Dennis Homberg van Porsche vertelde aan NU.nl dat de Volkswagen Beetle komende zomer uit productie gaat voor de Europese markt. "Het model bestaat dan 8 jaar en is aan het einde van zijn levenscyclus. Er is vooralsnog geen opvolger voor deze Volkswagen gepland." De originele VW kever kwam in 1938 op de markt en werd geproduceerd tot 2003. Er werden meer dan 20 miljoen exemplaren van verkocht. In 1998 bracht het merk de New Beetle uit en in 2011 kwam daarvan een nieuwe versie, die kortweg Beetle werd genoemd. Er waren nog wel geruchten dat VW aan een elektrische versie van de Beetle zou werken, maar die lijken dus niet te kloppen.

De Volkswagen Kever werd geproduceerd van 1998 tot 2003. Daarna kwam VW met een remake, de Beetle.
AP De Volkswagen Kever werd geproduceerd van 1998 tot 2003. Daarna kwam VW met een remake, de Beetle.

Volkswagen blijft in de toekomst wel nog inzetten op retro, maar daarvoor ziet het meer heil in de ID Buzz. Dat wordt een elektrische remake van het bekende hippiebusje. De nieuwe T1 wordt vanaf 2022 verkocht in de Verenigde Staten, China en Europa.

Het oude busje van Volkswagen werd in  1950 in de Verenigde Staten op de markt gebracht, maar werd pas een icoon tijdens en na het Woodstock Festival in 1969. De Transporter werd een hippiebusje.
Volkswagen Het oude busje van Volkswagen werd in 1950 in de Verenigde Staten op de markt gebracht, maar werd pas een icoon tijdens en na het Woodstock Festival in 1969. De Transporter werd een hippiebusje.



22 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • piet devlieger

    De tweede versie van de New Beetle was veel beter dan de eerste maar belachelijk overprijsd. Plus dan nog niet in Duitsland gemaakt. Niet te verwonderen dat het geen succes geworden is.

  • Roger Colson

    Was nooit een verkoopsucses en aartslelijk,weg ermee.

  • Jurgen Van Den Bergh

    Het enige dat VW moet doen is een Kever op de markt brengen met alle moderne technologie aan boord die hedendaagse wagens hebben, maar met als carrosserie het exacte uitzicht van de oude Kever van de jaren 60-70. En dat zal verkopen als warme broodjes.

  • Bruno Janssen

    Waarom kost die auto zoveel in Belgie? Wij verhuisden eind januari voor ons werk voor en paar jaar naar Californie. We dachten hier een tweedehandswagen te kopen voor enkele jaren. Echter, kochten we een spiksplinternieuwe VW Beetle met alles erop en eraan aan de prijs die je in Belgie voor een tweedehands van 3 of 4 jaar betaald. En als we terug komen verschepen we de wagen gewoon mee naar Belgie.

  • Mario Bocque

    De ID Buzz trekt absoluut niet op het hippiebusje uit de jaren 60. Dat heeft Fiat indertijd beter begrepen met de 500.