Brusselse denktank wil SUV’s uit de steden bannen

Zien we binnenkort geen SUV's meer in stadscentra?
www.fangio.be Zien we binnenkort geen SUV's meer in stadscentra?
Als het aan het in Brussel gelokaliseerde European Transport Safety Council (ETCS) ligt, zijn SUV’s binnenkort niet meer welkom in Europese steden. De denktank acht de maatregel noodzakelijk voor de veiligheid van de zwakke weggebruikers.

Het ETCS geeft het advies in een studie over de veiligheid van zwakke weggebruikers in Europese steden. Letterlijk staat er dat ze “zouden kunnen overwegen om toegangsbeperkingen in te voeren voor auto’s die geacht worden een groot risico te vormen voor voetgangers en fietsers” zoals de hogere en zwaardere SUV’s, en dat “het risico op een ernstig letsel of de dood van een voetganger bij ongevallen met SUV’s en bestelwagens groter is dan bij botsingen met personenauto’s.”

Een advies dat in het rapport met enkele cijfers kracht wordt bijgezet. Zo becijferde het European Transport Safety Council bijvoorbeeld dat tussen 2010 en 2018 minstens 51.300 voetgangers en 19.450 fietsers omkwamen op de Europese wegen. Daarbij noteert de denktank dat het aantal dodelijke ongevallen met fietsers acht keer trager zakte dan de ongelukken met fatale gevolgen voor de inzittenden van een voertuig.

“Ook een oplossing voor de klimaatcrisis”

De ETCS ziet de maatregel ook in een breder kader. Graziella Jost, projectdirecteur bij ETSC: “De EU staat voor een groot aantal uitdagingen: de klimaatcrisis, verkeersdoden en ernstige verwondingen, luchtvervuiling en obesitas. Beleid dat de veiligheid van fietsers en voetgangers verbetert, kan ook een belangrijke bijdrage leveren aan het aanpakken van al deze uitdagingen. Sommige EU-landen, met name Nederland en Denemarken, bewijzen dat al. Als zij dat kunnen, kan de rest van de EU dat ook.”




37 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Marc Van Loo

    Kan er mij eigenlijk iemand van de SUV tegenstanders eens uitleggen wat het verschil is met een gewone wagen? Behalve dat die iets hoger is...juist ja...totaal niks! Meerverbruik en of uitstoot? Welk meerverbruik? Mijn Opel Mokka verbruikt 4.8L, da's beter dan de doorsnee gewone wagen. Leven en laten leven, en laat iedereen nu in godsnaam eens rijden met wat hij/zij mooi vind. Maar da's toch moeilijk voor velen tegenwoordig !! Jaloezie is een raar beestje.

  • Ronny Biesen

    ETCS?? Waar komt dat nu weer vandaan? We maken het ons zo moeilijk in het zoeken van zondebokken waar het zo simpel is. Straf diegene die de overtreding maakt, niet iedereen. De koop van een auto, SUV of niet, is persoonlijk voor iedereen en kan niet beslist worden doot ETCS. Hetzelfde kan men zeggen dat kebabzaken en moskees uit de steden moeten geweerd worden, ook voor de veiligheid.

  • ingrid grieten

    ETCS mag becijferen wat ze willen maar de keiharde realiteit is volgens de cijfers wel dat bij ongevallen met een zwakkere weggebruiker deze in 83,4 procent zelf in fout was. Dus het schoentje wringt wel degelijk bij de zwakkere weggebruikers en niet bij de automobilist zoals ze ons proberen te laten geloven. Die denktank is dus niet te vertrouwen.

  • Dirk Vregels

    Bekijk het eens van de andere kant. Voetgangers en fietsers zullen wellicht twee keer nadenken om weer eens een rood licht te negeren wanneer er een SUV aankomt. Dus ik stel me vragen bij de verkeerskennis van die denktank.

  • Geert Costers

    Mazda cx 30 volgens euro cap de veiligste auto, Oeps is dat toch wel niet een SUV zeker! Misschien moeten de automobilisten een denktank oprichten om onzinnige denktanken te verbieden! Zo kan dat uitgespaarde geld gebruikt worden voor zinvolle dingen!