Brusselse Audi e-tron krijgt snelste laadvermogen op de markt: na half uur rijbereik van 320 km

CEO Rupert Stadler naast de nieuwe Audi e-tron.
AFP CEO Rupert Stadler naast de nieuwe Audi e-tron.
De Audi e-tron, die dit jaar nog in de fabriek in Vorst van de band zal rollen, zal als eerste elektrische seriewagen aan snellaadpalen met een laadvermogen tot 150 kW kunnen tanken. Daarmee kan de batterij van de auto in dertig minuten voor 80 procent opgeladen worden, goed voor een rijbereik van zowat 320 kilometer. Dat heeft Audi bekendgemaakt in Berlijn.

Met nog eens dertig minuten laden kan de batterij opgeladen worden tot de volledige capaciteit, goed voor een autonomie van 400 kilometer. Als basis voor het snellaadvermogen van 150 kW ligt volgens Audi het thermomanagement van de lithium-ionbatterij in de bodem van de wagen.

"De batterij slaat 95 kWh energie op en maakt daarmee een rijbereik van meer dan 400 km mogelijk in de vrij realistische WLTP-test (de nieuwe Europese testprocedure, nvdr). Daarmee is de SUV helemaal klaar voor dagelijks gebruik", aldus Audi, dat verwacht dat er tegen eind dit jaar bijna 200 highpower laadstations met elk zes laadpunten zullen zijn in Europa.

Tegen 2020 worden er 400 dergelijke standplaatsen aan snelwegen en de belangrijkste verkeersassen op telkens 120 km van elkaar voorbereid. Er zijn in totaal ook al meer dan 65.000 publieke laadpunten in Europa, maar daarvan ligt het laadvermogen een heel stuk lager.

De prijs voor een Audi e-tron zal beginnen vanaf 80.000 euro.




27 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • raf peeters

    Men heeft de mond vol van E rijden,waar men niet aan denkt dat het gewoon van-daag NIET mogelijk is dat iedereen E-wagen rijd.Wat gebeurt er bijv. als je vandaag in een straat met 100 benzinewagens,ze zou vervangen door E wagens en allemaal lekker de stekker insteekt 's avonds na een werkdag,wel zal het zeggen ,stroomnet faalt en er is gewoon geen capaciteit genoeg,tv kijken kan je vergeten en heel de avond in 't donker,het zal nog minstens 30 jaar duren eer men zover is,zelfs langer

  • Jan Verstrepen

    Een bom geld en dan telkens als je ergens naartoe gaat enkele dagen bijtellen met hotel om dat ding op te laden, 320 km op platte weg, onbeladen en zonder airco, reken maar na enkele jaren 120 km en reken na een 7 tal jaar nieuwe batterijen van ongeveer 20000€ goed bezig gaat verkopen als zoete broodjes????

  • Jan Rodrigus

    Je zal alvast minder lang aan de tank staan als elektrisch. En die co2 is volgens mij ook een pak minder dan benzine of diesel

  • Joris Vanderaert

    Alleen CNG? Dan zullen de files niet op de weg staan maar aan de pomp. Je moet 4x zo vaak gaan tanken en dat duurt ook 4x zo lang. De bent dus 16x zoveel tijd kwijt met NIET op de baan te rijden. Bovendien is het resultaat van het verbranden van CNG evengoed CO2.

  • Jan Rodrigus

    Heel mooi. Maar als ze nu al eens stoppen met diesel en benzine te verkopen en enkel nog cng aan te bieden. Zou dat al geen realistische ecologische vooruitgang zijn. En betaalbaar