Britse politie niet blij met elektrische auto

Onder meer de BMW i3 wordt in Groot-Brittannië ingezet als elektrische patrouillewagen.
BBC Onder meer de BMW i3 wordt in Groot-Brittannië ingezet als elektrische patrouillewagen.
Boeven die ontsnappen en traag opladende accu's zorgen ervoor dat Britse politiekorpsen een enorme hekel hebben gekregen aan hun elektrische politieauto's. Voor het echte politiewerk blijken ze ongeschikt.

Volgens politierapporten worden de 448 elektrische politieauto's momenteel vooral gebruikt voor zogeheten ‘niet-dringende verplaatsingen’ en woon-werkverkeer van afdelingshoofden. Voor het echte politiewerk zijn de elektrische modellen van BMW en Mitsubishi volgens de Britse politiekorpsen niet geschikt.

Het belangrijkste nadeel is, zo wordt in de rapporten vermeld, dat ze traag opladen. Bij een noodoproep zijn ze niet meteen beschikbaar en ze blijken ook onbruikbaar bij snelle achtervolgingen. Ook de rijdynamiek wordt door de politiediensten beklaagd, evenals de overijverige rijhulp-assistenten.

Volgens de korpsen is de actieradius niet groot genoeg om een hele dienst mee te gaan.Bij achtervolgingen komen ze vaak tekort door de beperkte maximumsnelheid en de automatische stopfunctie wanneer een aanrijding dreigt.




32 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Kristof Lambrecht

    Beste Hendrik, Ik weet dat je elektrische wagens haat met een passie want je bent onder elk artikel terug te vinden om je mening te delen, maar waar blijf je het halen man. Via de website van ELIA kan je bv gemakkelijk zien dat 60% van onze elektriciteit uit kern, zon en wind komt. Als je een groen contract neemt is het 100% hernieuwbaar en via de groencheck op de VREG website kan je zien waar jouw elektriciteit dan vandaan komt. EW's laden ook voornamelijk 's nachts als er overschot is.

  • Geert Tamsyn

    Het duurt 30.000 km. voor een EV milieuvriendelijker is dan een brandstofwagen(bron: ADAC). EV verbruiken juist 66% minder energie, want ze zijn 3 keer energie-efficiënter. Die 27 jaar is volkomen uit de lucht gegrepen.

  • Freddy De Vos

    Deze auto heeft niks te maken met het milieu, maar puur financieel (winst voor de overheden en grote mannen). Deze auto is zelf veel vervuilender dan diesel of benzine. Ik hoop dat er veel ongevallen mee gebeuren en dat ze in brand vliegen, zodat men deze zever snel kan verbieden!

  • Hendrik Patyn

    Zolang we elektriciteit moeten aanmaken met fossiele brandstoffen, rijdt de EW 100% op fossiele brandstoffen want het is een bijkomende verbruiker. De EW zou zelfs meer moeten worden belast dan andere wagens, want hij vervuilt meer. CNG, LPG, hybride stukken goedkoper. Het duurt 27 jaar tegen dat een Tesla milieuvriendelijker is dan een wagen op cng of lpg, 1 grote grap... De politiek moet de EW veel meer belasten, dan zullen we zien wie er echt groen is....

  • Geert Landsman

    Diesel blijft het beste enhet schoonste als je xtl tankt. Maar natuurlijk amper of niet verkrijgbaar aan de pomp.