Britse autobouwer Aston Martin dieper in de rode cijfers

Een Aston Martin op het autosalon in Brussel.
Photo News Een Aston Martin op het autosalon in Brussel.
De Britse fabrikant van luxeauto's Aston Martin is afgelopen jaar dieper in de verliezen gedoken. Het bedrijf kampte met een tegenvallende vraag naar zijn bolides. Niet alleen het aantal verkochte wagens daalde, maar ook de gemiddelde verkoopprijs.

Aston Martin, bekend van de sportwagens van James Bond, leed een verlies voor belastingen van 104 miljoen pond (123 miljoen euro). In 2018 bedroeg het tekort nog 68 miljoen pond (80 miljoen euro). De omzet daalde met bijna een tiende naar 997 miljoen pond (1,17 miljard euro). Tegelijkertijd was het bedrijf meer kwijt aan onder meer afschrijvingen en marketingkosten.

Ook dit jaar voorziet Aston Martin een aanzienlijke afname van de verkopen. Het bedrijf verscheept minder wagens naar dealers, zodat die hun voorraden kunnen afbouwen. Zelf spreekt het concern van een ‘reset’ die nodig is om Aston Martin te laten functioneren als een echt luxemerk.

De Canadese miljardair Lawrence Stroll, die Aston Martin onlangs te hulp schoot met een financiële injectie in ruil voor een flink minderheidsbelang, haalt als nieuwe bestuursvoorzitter dan ook meteen de bezem erdoor. Financieel directeur Mark Wilson stapt eind april in onderling overleg voortijdig op. Een opvolger is nog niet benoemd.

Coronavirus

Het nieuwe coronavirus baart ook Aston Martin zorgen. China is een van de sterkst groeiende afzetmarkten en het bedrijf koopt er ook onderdelen in. Maar tot dusver lijdt de autoproductie nog niet aan onderdelenschaarste. De voorraad is nog zeker tot eind volgende maand toereikend. 

Lees ook: Elektrische auto nog altijd 10.000 euro duurder: prijsverschil zal niet snel verdwijnen, zeggen experts

Lees ook: Hoe de elektrisch auto onze maatschappij zal omgooien: “Vandaag is elektrisch rijden misschien goedkoper, maar hoe is dat over twee of vijf jaar?”

Lees ook: Strengere EU-milieunorm maakt kleine stadsauto “onbetaalbaar”

Lees ook: Zo fiscaal aantrekkelijk zijn elektrische en hybride wagens: alleen wie met een ‘echte’ plug-in rijdt gaat er op vooruit




6 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Toran Korshnah

    De prijzen al eens bekeken? Ik zou er niet op straat mee durven.

  • Kees Huls

    Zou jammer zijn als dit mooie merk zou omvallen. Is ook nog eens het laatste echt Engelse merk. Alle andere merken zijn tegenwoordig in handen van buitenlandse eigenaren en dat zou met de Brexit nog wel eens problemen kunnen opleveren. @Pol Van De Velde. Ik denk dat de Porsche 911 sinds 1963 minder veranderd is dan de AM en toch nog steeds zeer succesvol.

  • Mario Tersago

    Ze hadden moeten blijven in het segment van luxesportwagens ipv zoals andere merken, SUV's willen bouwen. Maar iedereen wil een graantje van overal meepikken, zolang de zaken goed gaan. In plaats van te investeren in hetgeen, waar men goed in is!

  • Michel Jacobs

    Ik denk dat het de moment is om een voorraadje wisselstukken in te slaan.

  • Frederik Boogaerts

    En dat zal met de brexit er niet op beteren