Brandgevaar: Ford roept wereldwijd 322.000 auto's terug

Bij de Ford Mondeo, Galaxy en S-Max kan de motor in brand vliegen door lekkend accuzuur.
Shurrey Live Bij de Ford Mondeo, Galaxy en S-Max kan de motor in brand vliegen door lekkend accuzuur.
Ford roept wereldwijd 322.000 auto's uit de modelseries Galaxy, S-Max en Mondeo terug. Van deze auto's kan de motor in brand vliegen door ontsnappend accuzuur. 

Het gaat alleen al in Duitsland om ongeveer 100.000 voertuigen van de modellen Galaxy, S-Max en Mondeo. Volgens de Duitse toezichthouder Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) bestaat er een risico op motorbrand door lekkend accuzuur, meldt het Duitse blad Der Spiegel.

Bij de getroffen auto's kan accuzuur weglekken bij de minpool van de accu, waardoor de sensor van het batterijbewakingssysteem schade kan oplopen. Als gevolg hiervan kan de accu oververhit raken en in extreme gevallen zelfs in brand vliegen. Dit kan zelfs gebeuren bij geparkeerde auto’s. 

Fabriek in Valencia

Het gaat volgens Ford om auto's uit de productieperiode van 13 februari 2014 tot 11 februari 2019 van de fabriek in Valencia (Spanje). Er wordt contact opgenomen met de eigenaren. Om hoeveel auto’s het in ons land gaat, is niet bekend.




7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • jorie Vanderperren

    De harde cijfers spreken tegen dat EV meer zouden branden dan een gewone wagen! Maar geen een die zich tegenwoordig nog laat afleiden van zijn eigen gelijk door een futiliteit als cijfers.

  • Robert DE REU

    Rare uitleg en zoals Raf hier schrijft waar vindt je nog Batterijen met zuur, kan me toch niet voorstellen dat die categorie van Fords ( toch de duurdere modellen ) nog met een zuurbatterij worden afgeleverd.Maar als ik toch moet kiezen nog liever een zuurbatterij dan zo een Electrisch Vehikel.

  • Geert Tamsyn

    Raf Peeters, de concrete cijfers spreken u tegen. Volgens de National Highway Traffic Safety Administration, hebben EV een gelijke of zelfs licht lagere kans om vuur te vatten dan een brandstofwagen, waarvan er in Vlaanderen elke dag gemiddeld 4 in brand staan. Als je 't gaat berekenen volgens het aantal gereden kilometers, dan is de kans op brand bij een Tesla zelfs tien keer lager.

  • raf peeters

    @Ed Moon ,in Belgie zijn op zes jaar amper 5000 Tesla's verkocht en er hebben er al meer in brand gestaan dan de uitzondering van de 322000 Fords die nu terug geroe-pen worden voor controle.Tesla's vliegen om de haverklap in brand.

  • raf peeters

    Batterij met zuur?.Lang voorbijgestreefd,heb er geen enkele die batterijen met zuur heeft,maar is wel een reden omdat de ene wagen duurder is dan de andere ,kwaliteit moet betaald.