Bosch wil met nieuwe uitlaattechnologie dieselwagen van ondergang redden

REUTERS
Het Duitse technologieconcern Bosch wil met een nieuwe uitlaattechnologie de in onmin geraakte dieselwagen van de ondergang redden. 

Het systeem kan de emissie van stikstofoxiden ver onder de huidige en toekomstige limieten houden, zo heeft de toeleverancier bekendgemaakt. De nieuwe technologie vergt geen extra hardware of fors hogere kosten.

Bosch spreekt van een doorbraak op de weg naar een mogelijk emissievrije mobiliteit. De techniek is zo ver gevorderd dat ze onmiddellijk door de autobouwers in serieontwikkeling genomen kan worden.

EPA

Volgens Bosch is de dieseltechnologie te belangrijk om die zomaar af te schrijven. Bedrog zoals met de sjoemelsoftware bij Volkswagen wil Bosch verhinderen. "Het stikstofoxideprobleem in het straatverkeer valt technisch op te lossen", zegt Bosch-voorzitter Volkmar Denner bij de presentatie van de jaarcijfers.

De nieuwe technologie bestaat uit een combinatie van nieuw ontwikkelde injectietechnologie, temperatuurmanagement in de motor, luchtsysteem en het gebruik van artificiële intelligentie. Daarmee kan volgens Denner een einde komen aan de discussie over de toekomst van de dieselwagen. Hij pleit er ook voor om de milieuimpact van elektrische wagens kritisch en realistisch te bekijken. "Bij zo'n algemene overweging zal blijken dat het beter is met de juiste dieselwagen te rijden dan met de foute elektrische wagen."

EPA

Voor eigenaars van een dieselwagen biedt de nieuwe technologie geen oplossing, zij hebben een nieuwe auto nodig. Bestaande wagens kunnen er immers niet meer mee aangepast worden. Een andere kanttekening is dat, hoewel de technologie onmiddellijk beschikbaar is, autobouwers ze nog wel eerst in hun eigen motorenontwikkeling moeten integreren, en dat kan nog jaren duren.

De doorbraak neemt ook niet weg dat Bosch miljarden blijft investeren in elektromobiliteit, aldus Denner. Bosch maakte woensdag ook bekend vorig jaar een omzet van 78,1 miljard euro en een operationele winst van 5,3 miljard euro geboekt te hebben, beide recordcijfers.

EPA



23 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Dimitri Van der Spiegel

    CO2 lossen ze daar niet mee op alleen door te stoppen met fossiele brandstoffen;

  • Robert VAN LAERE

    Inderdaad, het draait alleen maar om geld, de mediahype en de zakkenvullende politici ! Verbruik propere diesel euo 5 =5,6l/100 km . Alle benzine motoren : minimun 7,5 l = + 2,1 l hogere CO2 uitstoot compenseert fijn stof niet .Schandalige manipulatie en niets anders . Voeg daarbij : den belgziek hoogste belastingsland in de wereld.

  • Wim De Cokere

    Er zijn er hier nog altijd die geen onderscheid kunnen maken tussen luchtvervuiling en CO2 uitstoot.

  • Philip Coeman

    Het groot probleem in onze moderne maatschappij is dat onze politici wetten uitschrijven op basis van ‘gemanipuleerde’ externe ‘belangen’-info. Ze begrijpen er niets van en toch tekenen ze. Begrijp wie kan… En de blunders blijven zich maar opstapelen…

  • Hugo Van Haevre

    En wat dan met de LEZ Zones afschaffen, vrees van niet brengt te veel en te gemakkelijk geld op bende hypocrieten en zakkevullers