BMW populairste automerk in België in januari

Photo News
Vorige maand zijn in België ruim 40 procent meer nieuwe personenwagens van het Duitse luxemerk BMW ingeschreven ten opzichte van januari 2019. BMW neemt daarmee in ons land de koppositie van alle merken in januari, zo blijkt maandag uit cijfers van automobielfederatie Febiac.

BMW was goed voor 5.397 inschrijvingen, of een marktaandeel van 10,41 procent. Volkswagen volgt op de tweede plaats, met 5.071 inschrijvingen (marktaandeel van 9,78 procent), Peugeot op drie met 3.665 inschrijvingen (marktaandeel van 7,07 procent).

Een woordvoerder van BMW zegt dat de autobouwer het succes in januari te danken heeft aan de vernieuwing van zijn gamma. "We hebben vorig jaar de grootste modellenwissel uit onze geschiedenis gehad", klinkt het. "Klanten hebben zitten wachten op onze nieuwe 1-Reeks, X1 en 3 Touring. Die modellen komen nu op stoom."
De inschrijvingen van nieuwe auto's op de Belgische markt stegen in januari met 1,5 procent, tot 51.840.

De effecten op de inschrijvingen van het autosalon van Brussel dat in januari plaatsvond, zullen volgens Febiac pas in maart/april echt merkbaar zijn.

Van benzine naar hybride 

Januari werd volgens Febiac voorts gekenmerkt door een scherpe verschuiving van traditionele benzinemotoren naar hybride aandrijvingen. Het aandeel benzines daalde tot 56,1 procent, daar waar het in 2019 nog 61,6 procent bedroeg. De hybrides bereikten 8,5 procent tegenover 4,8 procent voor heel 2019. Dieselmotoren zetten hun herstel voort met een marktaandeel van 33,5 procent in januari tegenover 31,4 procent in 2019. Elektrische aandrijvingen waren in januari goed voor 1,4 procent van de registraties, tegenover 1,6 procent in 2019.

Voor de gemotoriseerde tweewielers was er in januari een stijging met 37,2 procent van de inschrijvingen.




7 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • raf peeters

    @Frank Meynen ,denk je dat dit bij Mercedes,Audi anders is .Het is inderdaad duur en je kan het maar weten als je wagens als hobby hebt en met twee rechtse handen steek je inderdaad honderden euro's in je zakken.Via E commerce kan je originele stukken bestellen en vaak aan de helft dan de garage ze aanrekenen Je kan ook om even welk programma kopen om de huidige wagens te resetten en dat heb je al na èèn beurt die je zelf uitvoert al terug verdient.

  • Inge De Bruyn

    Wat een onzin. Ik rij de laatste 21 jaar enkel met Bmw. Had er voor vele andere merken. De garage kosten zijn heel normaal dus wat hier wordt geschreven is ingegeven door jaloezie denk ik. Hele fijne wagens

  • Jules Vermeers

    Goede en mooie auto maar uiteraard voor iemand die het zich kan betalen, zo niet afblijven!

  • Patje Moyens

    Als je van die bijna 5.400 inschrijvingen de firma-en salariswagens aftrekt blijven er geen 1.000 over. De premiummerken verkopen nergens in Europa meer auto's per inwoner dan in België dankzij het absurde fiscale systeem hier.

  • Sam Valkenborgs

    Heb een 320 Touring gehad en was er tevreden van maar bij het onderhoud van BMW doen ze je meestal in de doeken. Een dure vitrine moet ook betaald worden natuurlijk.