Ga naar de mobiele website
^ Top

BMW ontwikkelt gigantisch pad voor draadloos opladen wagens

BMW
Niet alleen iPhone is twee jaar na de concurrentie op de kar van het draadloos opladen gesprongen. Ook autofabrikant BMW wil datzelfde systeem in de nabije toekomst toepassen op zijn elektrische wagens. Het pad om draadloos te kunnen opladen is natuurlijk wel wat groter. De lancering is voor volgend jaar voorzien.

Eigenlijk is het BMW-opladingsblok een uitvergrote versie van de Qi-laders die gebruikt worden om de batterijen van smartphones op te laden. Eerst komt de BMW 530e iPerformance plug-in hybride aan de beurt. Daarna de andere elektrische modellen van de Duitse autobouwer.

Zoals je in het filmpje ziet, moet je de wagen voorzichtig over het pad op de grond rijden, zodat dat recht onder de contactplaat van de auto terechtkomt. Het zou 3,5 uur duren om de lege batterijen van een BMW 530e helemaal op te laden. Dat is ongeveer even lang als de manier waarop dat nu gebeurt met een stekker in het stopcontact. Het pad zelf moet uiteraard ook gekoppeld worden aan netstroom.




10 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Steve Mcqueen

    Fenomenaal idee! Ik kan me moeilijk voorstellen dat alle straten binnenkort gaan volstaan met laadpalen naar analogie van de vroegere parkeermeters.

  • paul van de velde

    Elektrische wagens zullen alleen de markt overheersen als ze al rijdend opgeladen kunnen worden. Een auto moet ook lange afstanden kunnen overbruggen met zo weinig mogelijk tijdverlies. Een oplossing zou zijn dat auto's niet meer als eigendom worden aanzien, maar als goedkope taxi's zonder chauffeur.

  • Ivo Torfs

    Ja hoe zit dat nu ? zijn huisdieren veilig in de buurt van zo'n laadstation, iemand een antwoord graag.

  • pepe coco

    Ik doe dat al meer dan 15 jaar met mijn tandenborstel ... Duitse "premiummerken" en toptechnologie ? Neen, dat hoort niet bij elkaar.

  • DDD

    De fiscale hybride met een batterij-actieradius van nog geen 50km! Het zal echter wel helpen om het verbruik en vervuiling naar beneden te halen. Maar is dat dan die prijs waard voor een obsceen opgevoerd 4 cylinder 2l benzinemotortje? Vroeger zat daar een prachtige 6 in lijn of V8 in. Even duur. Er wordt daar belachelijk veel geld mee verdiend. Trouwens, als de kat in de winter op dat lekker warme pad ligt, gaan we 's morgends dan een hoopje koolstofpoeder terugvinden??

Meld een bug