BMW 3 Serie nu officieel onthuld

BMW
Met de nieuwe BMW 3 Serie zet het merk de evolutionaire ontwerpfilosofie voort die elke nieuwe 3-Serie karakteriseert sinds de lancering van het eerste model in 1975. 

De nieuwe BMW 3 Serie staat op een compleet nieuw platform. De voor- en achterwielen zijn vier centimeter verder uit elkaar gezet ten opzichte van zijn voorganger. Die wielbasis meet hierdoor nu 2,85 meter. De totale lengte nam met 7 centimeter toe tot 4,7 meter, terwijl de breedte er met 1,6 centimeter op vooruitging. De hoogte blijft gelijk met 1,44 meter.

BMW

De flexibele nieuwe architectuur van het onderstel staat bekend als CLAR - afkorting van 'Cluster Architecture' in München. Deze vormt nu de ruggengraat van alle toekomstige BMW's met achterwielaandrijving. Aan de binnenzijde ontstaat hierdoor meer ruimte voor voeten, knieën, ellebogen en schouders. De kofferruimte slokt nu 480 liter bagage. Vooral extra beenruimte is een voordeel dankzij de 4,1 centimeter langere wielbasis, want dat was altijd hét zwakke punt van de 3 Serie.

BMW

Het belangrijkste is dat de nieuwe 3-Serie tot 55 kilogram minder zwaar is dan zijn voorganger. De aerodynamica en het onderstel zijn ook enorm verbeterd, waarbij de luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26 naar een Mercedes-Benz niveau daalt van 0,23. Dus verwacht een strakkere wegligging, een hogere maximumsnelheid en efficiënter cruisen over de snelweg.

BMW

Maar het voornaamste interieurnieuws is toch wel de veel strakkere cockpit en de stap naar digitalisering. Analoge tellers vind je uitsluitend nog in de basismodellen. Optioneel is de zogeheten BMW Live Cockpit Professional, een volledig digitaal instrumentarium met een diameter van 10,25 inch met daarnaast, in het centrum van het dashboard, nog zo'n display maar dan zelfs 12,3 inch groot. 

BMW

Het dieselaanbod blijft ruim, maar er zijn ook benzinevarianten en uitvoeringen met manuele versnellingsbakken. Een hybride versie laat daarentegen nog op zich wachten. Wanneer de 3 Serie in maart 2019 op de markt komt, zal die nog niet in de catalogus staan. BMW belooft dat die er vrij snel na de marktintroductie komt, net zoals een M Performance-versie.




14 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Johan Apatride

    Spijtig van dat digitaal instrumentenpaneel, Anders wel geslaagd

  • paulette dujardin

    p. goebel : u heeft beslist een airbus a320 in de garage staan : 280km/: kom nou!

  • Tinne Vandevoorde

    Ik vind BWM's ook zalig net zoals spelling ;-) groeten.

  • Patrick Goebel

    Beste Johan van Biesen er is nog Duitsland waar ik regelmatig 280km/u rijd in alle veiligheid omdat ik daar alle aandacht op de rijbaan kan houden i.p.v. naast de rijbaan zoals in ons bekrompen land en waar de andere bestuurders nog hoffelijk zijn en mooi opzij gaan als er een snelle wagen nadert

  • Johan Billiet

    wat een vette kont....geeuw...belangrijkste is daar dat er nog een diesel te krijgen is..Voor de rest miniatuur van binnen...heb eens in een 3 break gezeten...kreeg claustrofobie..