Binnenkort 800 km ver rijden met elektrische wagen? VUB werkt aan nieuwe generatie batterijen

EPA
Het Battery Innovation Centre (BIC) van de onderzoeksgroep MOBI van de Vrije Universiteit Brussel kan vanaf begin 2020 beroep doen op een ultramoderne ‘dry room’ voor de productie van nieuwe batterij-technologieën. De investering moet MOBI ertoe in staat stellen om de capaciteit van batterijen voor elektrische auto's stevig te verhogen.

De dry room is een onmisbare factor om de volgende generatie batterijen te ontwikkelen uit innovatieve materialen. In deze "droge ruimte" kan de luchtvochtigheid en de temperatuur nauwkeurig geregeld worden. Deze twee parameters zijn belangrijk voor de veiligheid en de kwaliteit van de geproduceerde batterij. De dry room kan een dauwpunt van -45°C aan terwijl twee personen erin aan het werken zijn. Daarnaast wordt de ruimte uitgerust met ultramoderne apparaten zoals een "ball mil", een "blade coater" en een "hot calendaring machine".

"Met het installeren van de dry room en onze expertise zal het mogelijk zijn verdere ontwikkelingen binnen de batterijtechnologie te realiseren", zegt professor Joeri Van Mierlo, hoofd van MOBI.

Het streefdoel is om de batterijcapaciteit stevig te verhogen, zodat de autonomie van elektrische wagens wordt uitgebreid tot zelfs 800 kilometer. Daarnaast moet de innovatie er ook voor zorgen dat de batterijkosten dalen en elektrische wagens goedkoper worden.

De dry room komt op de campus Etterbeek van de VUB en is in volle opbouw. Begin 2020 is ze volledig operationeel.




30 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • George Baaths

    Stop ermee dit is allemaal weg gegooid geld het zal nooit of nooit de huidige verbrandingsmotor kunnen evenaren

  • Luc Berckmoes

    Dromen zijn bedrog hoe ga je dan de staaskas vullen

  • Erwin Vandriessche

    Allemaal goed zo lang het dan ook betaalbaar blijft! Hoe veel is goedkoper? Maar de universiteit moet er ook voor zorgen dat die batterijen niet alleen dienen om een voertuig zonder last (aanhangwagen/caravan/lading) voort te stuwen op lange afstand! Men moet ontwikkelen op vrachtvervoer en reisververvoer, dus met zware aanhangwagens ! Zodat ook vrachtvervoer ecologischer kan!

  • Jan Verstrepen

    Begint al op iets te trekken maar....

  • jorie Vanderperren

    Super dat de VUB de tools aanschaft om verbeteringen mogelijk te maken! Hopelijk zijn er nog een spaar slimme studenten die er de batter"ei" van columbus mee uitvinden. De privé wetenschap zocht altijd naar verbeterde verbrandingsmotoren maar nu alle neuzen in de electrische richting staan zal een batterij van 1000km binnen minder dan 10 jaar op de markt zijn. Daar verwed ik mijn auto op...